söndag 25 oktober 2009

Höstdag i trädgården

Idag var det dags för den tråkiga delen av trädgårdsåret - att röja upp efter säsongen, tömma krukor och ställa undan. Det har varit så tråkigt väder länge nu, men idag hade jag inget att skylla på, vädret var bra, och det stod inget annat på schemat, så det var bara att ge sig ut och hugga i. När man väl börjar så går det ju rätt bra. Jag klipper inte ner några perenner, de får stå där över vintern. Det är ju så enormt mycket roligare att röja i rabatterna på våren!

Några av krukorna står ännu kvar. Ja, kärleksört har jag flera stycken som står år efter år i krukor och det fungerar bra. Nu hade jag köpt en del perenner i våras som stått i krukor över sommaren, och tanken var att de skulle ned i en nygjord rabatt nu på hösten. Men av nån anledning så blev det inte av att gräva någon ny rabatt, och i befintliga rabatter är det -minst sagt- fullt.

Jag blev lite fundersam hur jag skall göra med taklöken i rabarberbladet. Kan den stå så över vintern - någon som vet? Eller riskerar betongen att sprängas?

Sen skulle jag ha ned mina tulpanlökar i jorden, men då började det regna, så det får va till en annan dag. Men nu vet jag i alla fall vart jag skall ha dem. De längst fram till vänster -Violet Bird - fick jag som en tidig julklapp häromdan!

De sista astrarna och några rosor, samt en kvist daggkåpa som blommat om, fick komma med in på köksbordet.

6 kommentarer:

  1. Nåt trädgårdsarbete har det inte blivit idag heller.........får väl se om jag kan ta tag i sista uppstädningen i växthuset nån gång i veckan.
    Betongen borde väl klara sig tycker jag. Sprängs gör det väl om det är ett mer "slutet" kärl om du förstår hur jag menar. Typ en kruka som är smalare upptill än nedtill.
    Var precis inne på TB och det har kommit ett inlägg om framtiden........på tiden! /Anette

    SvaraRadera
  2. Skönt när det är gjort iallafall. Jag tar lite då och då också så känns det inte så. Vackert rabarberfat. Ska testa det nästa säsong. Jag väntar också med att klippa ner perennerna. Förutom några på framsidan där jag ville att det skulle se lite mer fint ut. Kram Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Ja,inte är det något trädgårdsarbetarväder. Astrarna åkte upp igår. Perennerna får stå.
    Fint betonglöv du har med taklök.Hoppas det klarar vintern annars får du väl ta in det och sätta på bordet.Kul att se dig här på den nya bloggen. Titta gärna in till mig. Anita

    SvaraRadera
  4. Nja, jag hade ett sånt rabarberblad ute över vintern som sprack men jag kanske hade ett dåligt blad. /Mia

    SvaraRadera
  5. Trist med höststädning, men det känns väldigt skönt när det väl är gjort.
    Vackert betongblad och snyggt med taklökarna.
    Nu testar jag att övervintra mina "fina" Taklökar i kallförråd, för att de inte skall bli så blöta och ruttna bort. Att övervintra i fatet kan väl kanske gå an hos dig, som knappast har så kalla vintrar!?
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Jag tänkter så här med det vackra bladet i betong.. är det hål i botten ? annars så "flyter" nog taklöken bort- annars har jag betong fat ute meds taklök som stårr i flera år- men med avrinningshål.. kanske kan du borra ett hål.. det har maken gjort här.. / kra åsa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!