onsdag 30 juni 2010

Mer pioner....

Eller rättare; det är nog samma pioner, men nu med lite mer text kring dem..:o)
En pionknopp av min nya "Duchesse de Nemours" har slagit ut, och den visade sig vara just en sådan också, vit med lite gula inslag i mitten. Min andra nykomling "Festiva Maxima" - också den vit fast med rosa strimmor - får jag vänta på tills nästa år, en ynka liten stenhård knopp finns det bara, som inte kommer att slå ut.
Den här skulle enligt namnetiketten vara Röd! Nu gjorde det inte mig så mycket, eftersom jag fick den i present och jag faktiskt föredrar rosa blommor framför röda, men ändå....Den är ljust rosa med starkrosa strimmor i. Sort någon?  

Den här, som är köpt som rosa fast utan sortnamn, ser ungefär likadan ut..."Sarah Bernardt" kanske?
"Shirley Temple". Det lustiga med den här är att den först är rosa och sen blir vit efter några dar som utslagen! 
 


Mimi undrade om jag visst namnet på denna pion. Men tyvärr, den fanns här när vi flyttade hit. Den är lite mörkare rosa och vissa av blommorna har lite ljusare mitt, en del är mer enfärgade...den doftar ljuvligt! Men någon annan kanske vet?
"Bowl of Beauty"

Kan man bli pionberoende..? I så fall tror jag att jag är på gång att bli det. Vill ha fler! Jag går en piontur flera gånger varje dag, och borrar in näsan i blommorna och står där fånigt och snusar...och när vi pratade om att åka bort några dar, så tyckte jag att vi skulle vänta till åtminstone nästa helg, och när jag inte kunde hitta på en rimlig förklaring så sa jag som det var, att jag inte kunde åka iväg när pionerna blommar. Maken tittade på mig men sa inget...

2 kommentarer:

  1. Min doftar också otroligt starkt, så det är ju möjligt att det är samma. Jag måste erkänna att jag inte heller skulle kunna åka iväg ifrån pionerna. Man har nog blivit lite galen!!
    Den som bleknar och blir vit kunde tänkas vara Marie Crousse, den bleknar till nästan vit enligt min bok, men stämmer doften? Stark, kryddig; kanel, nejlika, honung....
    Den ljustrosa med röda strimmor kunde vara Madame de Verneville. Du måste googla dem för att jämföra.
    Pionsorter är de svåraste att känna igen, och det finns så otroligt många.
    Underbara dina pioner!!! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  2. Ha, ha! Jag måste också planera in semesterutflykterna så de inte krockar med pionblomningen. Här har de inte kommit igång ännu så jag kan ränna på bäst jag vill just nu. =)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!