måndag 26 juli 2010

Höst...?


Nej, verkligen inte ännu, men i dag kändes det nästan så...I helgen regnade det - hela 59 mm fick vi i mätaren fredag-söndag. Och i samband med regnet så sjönk temperaturen (inte bara i luften, i poolen var det 19 grader mot 27 förra veckan, *burr* inget bad i dag..!) och så lite blåst på det, så man fick  ju nästan höstkänsla. Koftan åkte i alla fall på för första gången i sommar...!

Men nu ikväll sprack det upp och de ljumma vindarna kom igen! Skönt, för man vill ju inte att sommaren är slut ännu...

Trots att sommaren ännu har mycket kvar, så har höstväddarna börjat att blomma! En av mina favoriter;
1. De blommar länge - de brukar vara en av de sista som ger upp i trädgården framåt höstkanten.
2. De är fina i buketter.
3. De är häftiga när de slår ut.
4. De svävar så läckert över de andra blommorna i rabatten!
5. En höstvädd har man alltid plats för, de kan man plantera lite varstans!

10 kommentarer:

  1. Oj, jag blev nästan oroligt, höst redan! Jag som ännu inte haft min sommarsemester :)
    Vad det gäller vädret så har vi otroligt varmt och kvalmigt för tillfället, men rätt skönt att vistas ute och bara få sitta och njuta utan att frysa.
    Vacker vädd, den har jag haft nångång och tror jag får förnya sådden till nästa vår.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Ja, visst var det som ett platt fall för sommaren och värmen. Jag hade 27 gr förra veckan, i min pool. Idag är det 18gr. Nu badar man inte så gärna. Brrrr....
    Undrar just om det går att få tillbaka den goa värmen igen, eller håller nattkylan tempen nere nu???
    Vi håller tummarna va!
    Va fina dina blommor är. Jag har aldrig hört talas om höstvädd. Undrar om det går att odla den här hos mig, utanför Uppsala.
    Ha en fin dag i morgon!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Ja, det kändes höstigt även här igår, kallt och ruggigt, men vi är ju bara i juli än så mera sommar måste vi få!

    SvaraRadera
  4. Höstvädden är en av mina favoriter, och just i morse försökte jag fotografera en bild med en humla på den. Jättetrevlig växt som tydligen också övervintrar bra. Har även åkervädd, men den är inte alls lika spektakulär. Du frågade om peacerosen och jag tycker faktiskt att den är en frisk ros. Många av mina rosor har i år lidit av rosrost och mjöldagg, men inte den! Dessutom så övervintrar den ganska lätt i alla fall här hos mig. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  5. Usch! vilket väder ni haft. Regn vill man ju ha men inte såna mängder. Höstvädden är så fin. Den vita skulle jag också vilja ha. Ha de gott. Kram. Anita

    SvaraRadera
  6. Ja, nog har det blåst och regnat alltid mina och min "väddar" ligger jämt med marken sorgligt nog fast de kanske rätar upp sig om det blir bättre väder...man kan ju alltid hoppas

    SvaraRadera
  7. Hej, vilka härliga rosbilder du visar, och vilken fin stad du bor i. Iallafall på sommaren...men allt har sin charm alla årstider.
    Höstvädd har jag en , ljusblå, det är en härlig blomma som jag nog måste köpa fler av!
    Kul att hitta till en ny fin blogg.
    Hälsn. Marie

    SvaraRadera
  8. Javisst hann vi med regnvädret på lördag också hi hi.....Oj va´det regnade . Vi har förstört en telefon och en kamera inom familjen som fick in väta i sig fastän de låg i väskor och fickor. Så är det...

    Det skulle ju ha varit väldigt kul att ha träffats. Vi kunde ju ha tagit en lietn bloggträff i botaniska :-))MEN det är inte sista gången jag åker till Gotland. Älskar den ön....Det kanske tar nåt år innan nästa gång. Har ju varit där nu 2007 2008 och 2010. Om man planerar in i förväg så hinner man ju med en träff.

    Vilken söt vädd.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Igår hade vi ett perfekt väder, lite grått på morgonen men sen sprack molnen upp och det blev sol - och så var det inte FÖR varmt för "kasta korv & grilla pil-dagen"!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    En favorit som man inte kan ha för många av:-)
    Superfina bilder.

    Ha det gott! Hillevi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!