fredag 29 mars 2013

Några säkra kort

Säkra kort i trädgården - finns det...? Jo, en hel del mycket pålitliga växter finns det ju, och vill man välja några sådan kan man kolla på listan över de växter som årligen utses till Årets Perenn. De är valda för att de skall vara friska, härdiga, vackra och lättodlade.
 
Stjärnflocka till exempel, den är väldigt vacker, speciellt på nära håll!
 
 
...och lite skir och fluffig på lite längre håll, här bredvid funkia, som verkligen är en klippa i rabatterna tycker jag. Den "lugnar ner" med sina stora blad och sin grönska.
Bolltistel, kräver inte mycket för att trivas!

...och en annan som är anspråkslös är jättedaggkåpan, som trivs i både sol och skugga.


Stäppsalvia

 
...och alunroten får vi inte glömma. Fin i både krukor och i rabatten, oslagbar som kantväxt!
 
 
Ja, det var några av mina säkra kort. Nu önskar jag er en lång och skön fredag!

16 kommentarer:

  1. Bra säkra kort du valt. Gillar alla sorterna. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jättebra "säkra kort", precis som årets perenn; Daglilja! Den är också ett säkert kort - och sen att det finns tusentals namnsorter i alla möjliga färger (utom svart och blått) och att ävern bladverket är snyggt gör ju inte saken sämre!!
    GLAD PÅSK
    Susie

    SvaraRadera
  3. Fina bilder på säkra kort!! Stjärnflockan glömde jag ta med bland mina säkra kort:)).
    Önskar dig en fin påskhelg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Kjære, sikre stauder...
    Har spesielt fått sans for steppesalvie de siste årene. Sådde i fjor og de kom i blomst samme år :-)

    SvaraRadera
  5. Väldigt fina...=)
    Önskar dig en god och glad påsk...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra säkra kort du valt.
    Ha en underbar Påsk!!

    SvaraRadera
  7. Ja, alunroten så klart! Jättefina bilder på säkra kort!
    Glad Påsk!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Stjärnflockan på översta bilden är fantastisk! Mycket bra val! Jag har alla i min trädgård av någon anledning.....

    Ha nu en skön påsk!

    SvaraRadera
  9. Men guuuu vilka sköna bilder. Fy vad jag längtar till sommar nu.
    Ha en skön påskhelg. /Knatten

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga bilder och vilka säkra kort. I år är årets perenn dagliljan så då får vi väl räkna den också bland de säkra korten.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  11. Du har så fint i dina rabatter, tack för bra tips! Glad Påsk
    Kram

    SvaraRadera
  12. Ja men visst du har helt rätt! de är alla så fina tycker jag.
    ha en fin Påsk
    Kram Meta

    SvaraRadera
  13. Många val och dessutom bra i mitt tycke.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  14. Oh vad jag längtar till sommaren,när jag ser dina fina bilder på sommarrabatterna.

    Ha en fin påsk
    Kramiz vännen

    SvaraRadera
  15. Bilderna känns somriga! Tyvärr är inte alla de de friska och fina hos mig, inte funkia och stjärnflocka. Annars gillar jag oftast årets perenn. Glad fortsättning på påskhelgen!

    kram louise

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!