söndag 22 september 2013

Min vecka i bilder

Så var man hemma igen, efter en veckas semester i Kroatien.

Här vid poolen har vi tillbringat sköna dagar!


 ...och hotellet låg precis bredvid stranden, så dit gick vi flera gånger om dagen. Det var sten/grusstrand, men stenarna var mjuka så det var helt ok. Och vattnet - så rent, kristallklart och djupt, så man kände ingen botten när man kom ut en meter.

...och med den här utsikten omkring en så fanns inget övrigt att önska!
 
Vi gjorde några utflykter, bland annat till denna by/stad som heter Makarska. Inte helt olik Visbys hamn, bara lite fler palmer och berg...*ler*
 
 
 
Fler bilder från Makarska.
 
En dag, när vädret var sämre, gjorde vi en längre utflykt, till Dubrovnik. Själva resan, som tog 2,5 timme med bil och gick längs kusten var en stor del av behållningen av utflykten. Utsikten var fantastisk och stundtals svindlande, tyvärr gick det inte att föreviga från bilen när den var i rörelse, nej det måste upplevas!  En liten bensträckare och fika hann vi med i Bosnien, som man måste passera för att komma fram till Dubrovnik.

Dubrovniks gamla stad var helt fantastisk, med sina smala gränder, nivåskillnader, torg och katedraler. Så vackert och det går inte att göra den rättvisa med mina mobilbilder... inte för inte är Dubrovnik med på Unescos världsarvslista och den brukar omtalas som en av världens vackraste städer. Och visst är det nåt speciellt med städer som har en ringmur omkring sig *blink, blink*
 
Dubrovnik litegrann frånovan... (ok jag erkänner, denna bild tog maken från linbanan, själv höll jag mig i marknivå...)

På hemvägen möttes vi av en regnskur och sol och vid "bensträckaren" fick vi se regnbågen.  

"Hemma" igen och så här vacker utsikt hade vi från vår takterrass, med havet åt ena hållet och berget åt det andra.  
 
Vi bodde på ett mysigt hotell, med bara en strandpromenad som skiljde hotellet åt från stranden.
 
Kroatien - ett underbart vackert land, bara två och en halv timmes flygtid från Sverige, rent och prydligt, rent och klart vatten, förhållandevis billigt och inte lika exploaterat som många andra turistmål. Ja, alldeles alldeles underbart helt enkelt! 

6 kommentarer:

  1. Kroatien är vår favorit, vi har varit där 2 ggr och senast 2 veckor, vi funderar på att tillbringa minst 3 veckor nästa gång. Vi bodde i Makarska och vi älskar Kroatien :) Så dit åker vi igen.
    Kul att du med uppskattade landet. Ser att det är lite lågsäsong där, vi brukar åka i augusti och det är smockat med folk på stranden och i stan. Men letar man sig ut från Makarska så hittade vi en alldeles egen vik :)
    Ha det fint Kram

    SvaraRadera
  2. Kroatien har jag funderat på och nu är jag mer bestämd än nånsin! Kan du berätta vad ni bodde, det ser perfekt ut med närheten till havet? Åh, så sugen jag blev... så vackert!

    Mitt dockhus kom till efter att jag gjort i ordning ett Blocketköpt dockskåp till mitt barnbarn... det var så skoj och det startade upp mitt intresse för att göra mitt egna dockhus. Hoppas du får nytta av ditt gamla än en gång!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem igen.Håller med ,det är något visst med en ringmur.

    Ha det gott
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Första gången jag besöker din blogg. Jättefina bilder. Kroatien har jag också tänkt åka till nångång. Hösten är väl bästa tiden att åka dit antar jag? Vackra katter du har.

    SvaraRadera
  5. Bor du i "Rosornas stad" Visby? Jag o min man var dit på en kryssning i somras. Vi åkte från Helsingfors till Visby. Jättemysig stad. Återkommer nästa sommar men då stannar vi nog flera dagar. Har foton på min blogg från bl.a. "Medeltida marknaden". Hälsningar kommer från svenska kusten i Finland. Ha en bra vecka!







    SvaraRadera
  6. Åh så vackert!! Vilken längtan jag fick nu!! Underbara vackra Kroatien. Har varit i Makarska en gång för två år sedan och aldrig i Dubrovnik. Men det kommer:) Bodde ni i Makarska?
    Välkommen hem
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!