fredag 29 november 2013

Adventshelg

 
Redan helg igen, oj vad tiden rusar iväg, och nu i veckan blev det visst lite dålig bloggning....Hela min lediga onsdag gick till exempel åt till att adventsstäda och pynta, så jag hann inte ens sätta mig vid datorn...
Advent ja - det är ett passande tema denna (blommiga) fredag! För mig börjar julen i advent. Förr brukade jag vänta med allt till julhelgen, (förutom adventssljusstakarna som åkte fram till advent) i princip ALLT skulle ske dagen innan julafton; det skulle tvättas och bäddas rent, handlas, julpyntas, granen skulle in och skinkan och julgodis och gud vet allt och puh vad slut man var som artist när kvällen kom... Numer storstädar och pyntar jag till advent,  men mycket måttligare än jag gjorde förut. För hela december är ju en julmånad, så varför vänta med allt till slutet på månaden. Nej, juldagarna blir som en grande finale liksom, och sen kan det vara bra... Men nu är nu och trots att vädret inte är speciellt jullikt så tycker jag det är mysigt och jag har faktiskt sett fram emot advent i år!

Förutom hyacinter, som jag bara måste ha hela december, och tallkvistar lite här och var, har jag i år skaffat en liten rumsgran - väldigt söt tycker jag!

...och så en liten dikesgran, som jag sett att så många har i både inredningstidningar och bloggar - och det har jag förstås blivit inspirerad av!

http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Nu önskar jag er en riktigt skön adventshelg!

15 kommentarer:

  1. Dikesgranen är så bra för de står längre än den vanliga julgranen man har inne till jul.
    Vad sött du har det hos dig.
    Önskar dig en fridfull Advent.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så fint du gjort, gillar dina små granar..
    Ha en riktigt skön 1: advent.
    /Lotta

    SvaraRadera
  3. Rumsgranarna är så fina och gröna och den lilla dikesgranen är ju jättefin, jag har en både ute och på trappen.
    Ha en fin helg
    Kram Madde

    SvaraRadera
  4. Så fin din lilla gran är.Måste försöka få tag på en .Tycker det ser så mysigt ut.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Aha en dikesgran :) Jag funderar allvarligt på om inte jag ska kika efter en lika dan i helgen. Håller med dig om att de dyker upp överallt och det är verkligen charmigt. En riktigt fin adventshelg till dig Karin

    SvaraRadera
  6. Har också skaffat mig en rumsgran som står i en rostig zinkkruka, så fint! En dikesgran ska jag ta och leta upp jag också :) Tycker väldigt mycket om dina bilder och ditt sätt att pynta, helt i min smak!
    Ha en skön advent!/Anna

    SvaraRadera
  7. Søte graner!
    Ha en fin 1. advent :-)

    SvaraRadera
  8. Får nog också köpa en sådan rumsgran som de har i affären här, ska inte fundera och tveka längre när jag se på din bild hur snyggt de är.
    Ha en riktigt mysig Advent
    Vivian

    SvaraRadera
  9. En rumsgran kan bli stor, det vet du kanske. Vi köpte en litet skott ca 1 dm på Madeira
    för snart 9 år sedan. Den är nu ca 1,5 meter, svårt att placera den men gillar den skarpt.
    Nu är en trevlig tid att få pynta 'lite' grann.

    Trevlig 1:a Advent.

    SvaraRadera
  10. Det där såg väldigt lagom och fint ut, adventspynt med finess! Ja, tänk, tidigare skulle allt göras i sista sekunden, det gick kanske an när kvinnorna var hemma och inte arbetade och dessutom hade lite husor, för det lär det ha funnits en gång......no more. Du har gjort väldigt fint i alla fall och det ser så renstädat och pyssligt ut!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder....önskar dig en skön första advent...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Så vackra adventsstilleben...och underbara små granar!
    TREVLIG 1:a ADVENT
    Susie

    SvaraRadera
  13. Vilka fina adventsbilder nu blir jag också inspirerad.
    Får gå ut och ta en dikes gran . De är ju lämpligt stora.

    Ha en fin Söndag

    SvaraRadera
  14. Var själv ute igår och "plockade" mig en liten gran och en bunt med tallris. Doftar nu jul här hemma :)

    SvaraRadera
  15. Vi har födelsedag i början av december så innan dess brukar det bli stjärnor och stakar mest, och en och annan smågran. :)
    Du ser ut att ha väldigt fina stilleben!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!