söndag 12 januari 2014

Påfyllning av grönt!


Ja, det måste man göra så här på nyåret. När tall och gran åker ut, så måste nya fräscha växter in. Det blev bland annat en liten småbladig växt som jag har glömt namnet på...

...en liten myrsin - som skall vara mer lättskött än sin "kusin" myrten - här i hallen...

...och en murgröna till köksfönstret. Jag gillar verkligen murgröna, och det är inte bara för att det är Gotlands landskapsblomma... Speciellt när den sitter så här på båge. Tyvärr mådde den jag hade inte så bra, tror det var julgranen kanske, så det fick bli ett par nya. 

I natt har det kommit lite snö... skall det bli vinter på riktigt nu månne? 

13 kommentarer:

  1. Vilka bra gröna växter, tåliga ser dom ut att vara.Jag sneglar också lite på blomhyllan. Ska ta tag i fönsterbrädorna inom kort. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Grönt är skönt, det behövs. Fina växter ! Jag har murgröna flera stycken gillar också dem.
    Jasså är det Gotlands landskapsblomma, visste ej, men nu vet jag.
    Mina orkidéer blommar fortfarande för fullt, det kommer fram nya knoppar,
    man blir över-lycklig !
    De där julgranarna kan 'ställa till det' för övriga fönsterblommor . . . .

    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  3. Fina växter du inhandlat, för visst vill man ha lite grönt och fräscht på fönsterbrädan nu! Här har det precis börjat snöa igen och blåsten har ökat på så nu är det riktigt kallt och vintrigt ute!
    Ha en fin söndag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  4. Alltid lika härligt att köpa nya gröna växter nu.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Väldigt vackert....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Så fräscht med alla nya gröna växter. Fina tips! Myrsiner till vardagsrummet och den andra gröna växten till hallen:) Murgrönor är snygga, men jag har lite otur med dem.
    Här hade vi +5° i morse och nu -3°.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Idag har alla julens hyacinter fått flytta ut i rabatten (de brukar överleva och blommar om nästa vår) och amaryllisarna blommar för andra gången, så sedan blir det nya växter även här!
    Vilka underbara krukor du har! Murgröna är favoriten den här årstiden!
    Lite snö vore välkommet även här!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  8. Alltid roligt med nya växter, behövs lite uppmuntran i vintermörkret.Själv väntar jag på pärlhyacinterna,de kommer o få ta över efter hyacinterna.
    Såg snöbilderna från Visby, så vackert.

    Ha det gott.
    kramiz Marianne

    SvaraRadera
  9. Fint!
    Ja, nu känner man för lite nytt på fönsterkarmen. Det känns lite roligare och ljusare då. Jag har tack och lov ett par gamla orkidéer som blommar om nu lagom till julblommorna tackade för sig.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja, nog är det vinter nu! I Några cm med vitt och minus 3 grader, det räcker!!
    Susie

    SvaraRadera
  11. Jag väntar på att få "lite kött på benen" när det gäller träden.....

    SvaraRadera
  12. Du visar alltid så fina arrangemang med ljus och växter! Så även idag.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!