onsdag 19 februari 2014

Guld och silver!



OS pågår för fullt, och medaljerna nästan "haglar" över lilla Sverige! Flera silver och brons, och så ett par guld nu i helgen som gick, ja vilken rysare det var då!! Jag är verkligen ingen sportfåne, men OS tittar jag gärna på, och när Kalla gick i mål i lördags, då kom faktiskt tårarna....;) Och än är inte OS slut, vi hinner kanske få ett par medaljer till!?
Idag har jag ledig dag, och förutom att teven är på med OS, så njuter jag även av mina fina ranunkler som jag fick - med tillhörande vaser-  i fredags. Hur gulligt som helst! Och på tal om ädelmetaller så tyckte jag att de passade bra här på min loppisfyndade silverbricka. 

När nu ranunklerna var så fina så ville jag putsa brickan så den också skulle bli fin. Jag "googlade" och hittade det här gamla husmorsknepet, och det var hur lätt som helst att få den snygg igen:

Rengöring av silver
Lägg folie i diskbaljan och häll på lite bakpulver, lägg dit det som skall putsas och sedan strör man på lite mer bakpulver, och på det häller man kokhett vatten. Efter att det fått ligga där i ca 5-10 minuter så sköljer man och så är det klart! 

Heja Sverige ;)

13 kommentarer:

  1. Ranunklarna är så söta, en riktig favotitblomma! Känner igen husmorstipset och det funkar ju bra. Roligt när man inte behöver köpa specialgrejer utan kan använda det man har.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Underbara rosa ranunkler som passar bra på en återspeglande yta. Min favoritfärg av ranunkler.
    Luna

    SvaraRadera
  3. Ranunklar är ju så himla fina. Bra tips att putsa silver på, provade det när jag köpte silverbestick på loppis. Ha en fin kväll. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jamen såna behändiga tips gillas :)

    Och nu såg jag bilden av din som är en av sveriges vackraste och blev så nyfiken, Vart bor du?

    Må gott!


    SvaraRadera
  5. Jamenvisst är det kul med "våra" medaljer i OS. Jag har väl sagt det förut, men jag tycker om dom här stora tvälingarna. Just nu sopar dom för att få stenarna rätt i curling. Jag sitter fortfarande och scannar bilder och har tv:n rakt framför mig.
    Vilka underbara ranunkler. Det är en blomma som jag inte kan hantera, dom bara tappar färgen samtidigt som dom vissnar. Ditt arrangemang med nyputsat silver är så läckert!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  6. Ja nu är verkligen OS på topp, det bara sprutar ju fram medaljer. Stafetten idag var ju dramatisk och nu är det konståkning för min del. Så fina ranunkler de är så spröda på något fint sätt. Ha en bra kväll Karin

    SvaraRadera
  7. Husmorsknep är ofta bra knep ;).

    Älskar ranunkler, OS och sport.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh, ranunkler är en sådan fin blomma. Det är en av mina favoriter. Snygga är de också i de små vaserna som du ställt på brickan.
    Ha det bra!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  9. Ranunkler, vilken favorit! Rosa dessutom.

    Bra husmorstips. Det ska jag absolut testa. Verkar ju smidigt och bra.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Ranukler är så fina,som små rosor.Os tittar jag inte på,tycker det är för mycket sport i radio o tv.
    Läste i ett av dina förra inslag om katter i badrummet,håller helt med,har man katt är man aldrig ensam någonstans,de har en förmåga o nästla in sej överrallt.Kanske därför vi älskar dom.

    Ha det gott.

    Kramiz Marianne























    SvaraRadera
  11. jättefina bilder du fotat på bl a ditt soffhörn med det fina vita bordet och dessa underbara Ranunkler som inte går att motstå.:) TREVLIG HELG ! /Marie

    SvaraRadera
  12. Jag är inte heller så mycket för annan sport än bilracing, men längdskidåkning kan jag tycka är riktigt kul - speciellt när det går bra!
    Otroligt vackra ranunkler och vaser som passade jättefint på brickan. Tack för tipset, jag brukar undvika att köpa ädla metaller på grund av putsningen. Men det här ska jag testa.....
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  13. Ranukler! Så vackra de är. Ska köpa in en bukett i helgen tror jag!
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!