onsdag 13 augusti 2014

En dag i trädgården


Efter en veckas frånvaro från hemmet finns en hel del att göra. Vilken tur att jag tog ledigt ett par dagar till den här veckan! Det tar sin lilla tid att plocka upp och tvätta, städa etc... sen fanns det förstås en hel del att göra i trädgården....Gräset var rejält högt, och en hel del överblommat fanns att ta hand om. 
Inte så konstigt att gräset växt, det hade kommit 30 mm regn medan vi varit borta. Känns som om det kommer funka rätt bra framöver, även med bevattningsförbud! 

Sen finns det en del som passat på att slå ut i full blom, höstanemonerna till exempel. 

och rudbeckian Magnus. 
Det är frodigt och grönt nu, men det är helt otroligt vad mycket ogräs det är i gräsmattan... inte kan man tro att jag körde en omgång med Stroller i våras inte... Jag tycker ändå att jag har skött den efter konstens alla regler; vattnat, haft på gödning - lite men ofta och klippt gräset ofta... och ändå är det fullt med en massa konstigheter i gräsmattan...puh, jag ger snart upp om att få en fin gräsmatta.... nåja, den är ju grön i alla fall, och när den är nyklippt är den ok, fast det retar mig ändå... 

Sista semesterdagen idag, i morgon börjar den vanliga lunken igen...tur det är kortvecka! ;) 

7 kommentarer:

  1. Om du tycker att du har mycket konstigt i er gräsmatta så skulle du se vår! Det är inte längre en gräsmatta utan en bellismatta!! Jag det finns även annat konstigt i den, men det är mest bellis (eller BARA bellis numera). Men jag har gett upp.....det gäller bara att klippa ofta så syns det inte så mycket. Och precis som du skriver; Grön är den ju i alla fall!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Jättefint hos dig! Blir lite avis på höstanemonerna, mina vill inte alls.
    Ha det bra på jobbet i morgon, jag börjar på fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Å vad jag gillar din gång vid huset. Grus, sten och plattor omgivet av ett litet träd och buske. Snyggt! Funderar själv på att skaffa mig höstanemon. De är ju så fina. Gillar du historiska romaner läs serien släkten som utspelar sig från vikingatiden och framåt. Det är olika svenska kvinnliga författare som skriver såsom Catarina Ingelman- Sundberg, Karin Wahlberg med flera. Rekomenderas. Kram Zinnia

    SvaraRadera
  4. Det är flera som visar upp sina höstanemoner nu och det är inte utan att jag blir sugen på att skaffa en själv, de är väldigt fina! Får väl ta och googla på härdigheten först bara...
    Det ser väldigt fint ut på bilden med gången runt husknuten. Man blir som lite nyfiken vad som göms där bakom. :)
    Gräsmattan ser jättefin ut tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Höstanemonerna är underbara, de blommar också mkt tidigare i år, tack vare den heta sommaren.
    Grönt och frodigt är det hos dig, ser jag.
    Här både regnar det och solen skiner, ska man ha regnrock eller Bikini, det är frågan, hihihi
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  6. Här har det också blivit lite grönare efter regnen som kommit. Fint och frodigt känns det då. Jag börjar jobba på måndag.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag trodde att jag hade kontroll över min trädgård, men efter en dryg veckas bortavaro tog ogräset makten både här och där. Otroligt vad några regnskurar kan sätta fart på det gröna.
    Höstanemon är en favorit här och jag är så glad för att den sprider sig!
    Kram M.E

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!