onsdag 20 augusti 2014

Knäckebröd

Min baklust fortsätter, kan det vara nya kaklet i köket som gör det? Men eftersom man inte kan äta kakor varje dag, så får det bli något nyttigare istället. Och detta knäckebröd, det är baske mig lika gott som godis... Och så lätt att göra! 
Blanda bara ihop 2 dl majsmjöl, ½ dl linfrön, ½ dl sesamfrön, 0,75 dl solrosfrön, 0,25 dl pumpakärnor. Häll över 0,5 dl olivolja och 2,5 dl kokande vatten och blanda igen. Bred sedan ut smeten -går lätt med en slickepott - på ett bakplåtspapper och strö över flingsalt. Grädda i ca 1 timme i 150 grader. 

Såå försvinnande gott! 
♦♦♦
Idag är huset tyst och tomt, barnen går i skolan och maken är på jobbet. Själv har jag min lediga dag, och alltså s.k egentid, som är ett sånt modernt ord...;) Så här skall städas, tvättas, handlas.... eller nej, jag sätter mig nog och läser en bok förresten...! 

11 kommentarer:

  1. Jag har också min lediga dag för denna veckan. Har redan hunnit baka Rabarberpaj, handlat, tvättat, plockat.. Ja, allt sådant där som man INTE ska göra när man väl ha ledig dag men "måste". Tänker nu ta en paus och läsa min påbörjade bok. Ha en fortsatt skön ledig dag :)

    SvaraRadera
  2. Receptet verkar alldeles för gott för mig... skulle äta upp alltihop direkt! Har ingen karaktär när det gäller knäckebröd och absolut inte detta!
    Läste ditt svar nu, går aldrig tillbaka när jag kommenterat. På vintern tar det lång tid att rota skotten men så fort det börjar våras så går det fort! Testa nu med ett litet så kanske du hinner...

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jaaa! Sååå gott! bakar jag, så äter jag tills det plötsligt inte finns nåt kvar i botten på burken ens! Ska nog göra en sats i kväll....
    Lena

    SvaraRadera
  4. Det ser verkligen gott ut. Tack för inspirationen, det kommer jag att baka, kanske redan nu i eftermiddag :)
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag har alldrig bakat knäckebröd men min bror gör det. Hans bröd är väldigt gott. Dett ser ochså väldigt gott ut. Läckert att det är pumpakärnor i receptet. Kram Zinnia

    SvaraRadera
  6. Så gott det ser ut.Själv har jag aldrig provat,men svärdottern brukar baka knäckebröd.Jag får väl prova på när vi kommer hem,lämnar gotland på sönd.

    Ha det gott.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  7. Det där är ju sååå gott. Man kan äta ihjäl sig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  8. Hej! Hittade din fina blogg via Solstrimmor och har kikat runt här. Måste ju lämna ett avtryck också!
    Kommer säkert tillbaka!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  9. Såklart du inte ska tvätta och städa under din lediga dag! Helt rätt att ta en lässtund istället!
    Självklart kommer jag testa ditt recept. Jag har aldrig bakat knäckebraöd så det är hör tid :)

    SvaraRadera
  10. Bra val att ta hand om dig själv på en ledig dag, istället för det där andra. Hoppas att dagen blev skön och bra!
    Receptet låter intressant, det ska jag nog ta och testa någon dag. Ser verkligen gott ut.
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  11. Åhhhh detta recept måste jag prova! :) Fifi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!