torsdag 14 augusti 2014

Vemodigt

Dags att börja jobba igen... Visserligen bara tvådagarsvecka för mig, men ändå, det är lite definitivt ändå, sommarsemestern är slut för denna gång. Vemodigt är ordet. Visst, sommaren är inte slut ännu, det kan bli många fina dagar framöver, men det känns i luften att det har slagit om. Den där riktiga värmen har försvunnit och ersatts av svalare luft. Sen har det blåst nu ett par dagar så det gör att vi ätit några måltider inomhus, vilket vi inte gjort på hela sommaren. Jag dukade inomhus i tisdagskväll, för första gången på länge, det kändes mycket ovant. 

Kvällarna är inte längre så där varma som de varit. Snart sitter jag väl där i tevesoffan igen... Inser att jag inte suttit i soffan på hela sommaren, tja, sen i maj kanske? På sommarhalvåret blir det ingen teve för mig. Jo, förresten, ett program med Ernst har jag sett, minns inte om det regnade då(?) eller varför jag tittade. Men jag har spelat in dem och skall se dem i höst! Var sak har sin tid, och tids nog tycker jag det är mysigt igen att sitta i soffan... 

Men jag känner mig inte riktigt klar med sommaren ännu... vill ha mer! Trots värmen som var, eller tack vare? Mycket vill ha mer säger ju ordspråket... Jag vill ha fler ljusa sommarkvällar, fler lata sommardagar... Inte alls klar och redo för vardag som rullar på igen, som så många tycker är skönt (?!).

Ena dottern konstaterade häromdan "-mamma, augusti är månadernas söndag" och det stämmer rätt bra. Man är ännu ledig men vardagen väntar runt hörnet...

Höstanemonerna får illustrera min vemodighet... De här har jag flyttat hit till framsidan, och här är det lite skuggigare än där de stod förut, vilket gör att de inte blir så där jättehöga. Vet inte om jag skall flytta tillbaka dem till "solen", och sätta något annat här i stället. Vill ju ha lite höga växter här vid staketet, så att de syns från gatan. Hm, tål att tänkas på, flyttar inga höstanemoner nu i alla fall, de är ju lite känsliga för höstflytt. 

10 kommentarer:

  1. Du kommer snart in i gängorna igen och visst har vi väl tur att vi har fyra årstider så vi får variation och får längta till nästa sommar! Nu går vi in och tänder ljus och tittar på tv och myser... och minns denna underbara sommar som förresten inte är det minsta slut än!! Säkert blir det många middagar ute igen för er del, kan nästan lova det:)

    Ha det så bra!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jag känner samma vemod jag. När allt drar igång igen med jobb och skola då är det höst. Nu blev det ju dessutom lite höstväder här. Förra veckan sjönk temperaturen 20 grader från måndagkväll till tisdagkväll..........Fin är den höstanemnonen. Mina är på gång de också. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Ja nog är det vemodigt... Lite spännande i början, men snabbt inser man att det är alvar och att sommaren snart är slut. Den kyliga luften kom alltför snabbt. Hoppas att det vänder igen - jag vill också ha mer sommar!!!
    Åh så fina bilder på höstanemoner. Jag önskar att de ville trivas i min trädgård, men hittills har jag inte lyckats.
    Håller tummarna... Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  4. Det är lite höstkänsla nu på morgnar och kvällar. Men än är det lite varmt på dagarna. Och du, hösten kan bli lång och varm. Höstanemoner är en favorit hos mig. Riktigt vackra bilder.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  5. Jag känner precis som du, stort vemod. Härliga och fina bilder på höstanemonen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Jättebra uttryckt av dottern! Men vilken månad är måndag.....!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Jag börjar jobba på måndag och har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska göra under de tre dagar som är kvar dit. Förhoppningsvis hinner jag lite av varje.
    Vi har inte ätit inomhus sedan jag vet inte när. Vi har dock suttit i uterummet ett par gånger.

    Jag älskar hösten men sommarens sysslor älskar jag också och framför allt det där med att styra min egen tid helt och hållet.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Precis så känner jag också!
    men vi kan fortfarande njuta av goa kvällar med eller utan filtar om oss!
    Sommaren måste vara lite till!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  9. Efter en lång het sommar är det skönt med svalare luft, tycker jag, nu kan vi äntligen fortsätta greja i trädgården. Vårat projekt som vi kanske ska kalla för 'stengården' när rosor ska få en plats börjar så smått bli klart.
    Höst anemonerna är så vackra, det är tur att det finns många blommiga skönheter som vill blomma senare på året, även då behöver vi njuta av blomsterfägring.
    Jag och Rolf har ännu semester kvar, hi hi hi . . . . (pensionärer) det är skönt.
    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  10. Ja, så är det nog för många av oss, man känner lite vemod nu när hösten nalkas, men samtidigt ser i alla fall jag fram emot skördemånaden med frukt och bär som är. Jättefint uttryckt av dottern, tycker även jag, precis så känns det.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!