tisdag 31 mars 2015

Påsktårta



Tänkte tipsa om en god tårta, som med godisägg som garnering blir en påsktårta! Utan godisägg ovanpå blir det en vanlig, men god chokladtårta! Lätt att göra är den i vilket fall, inte ens ugn behövs. 

250 g mandelmassa
125 g smör
3 dl grädde
250 g mörk blockchoklad
250 g ljus blockchoklad

Mandelmassan kavlar man ut och lägger i en form med löstagbara kanter. Smält smöret och häll sedan i grädden, och låter det koka upp tillsammans. Sen lägger man i all choklad som man brutit i bitar. När chokladen har smält så  häller man detta på mandelmassan, och ställer svalt i kylskåpet i minst 4 timmar. Garnera med nåt fint, som tex riven vit choklad och godisägg. 

11 kommentarer:

  1. Vilken vacker tårta! Ännu ett recept från dig som nu ligger i min receptmapp.
    Ser dina blåmaskade kissar i förra inlägget... ljuvliga! Har bestämt att ta en kattunge i vår (från ett katthem) men min portmonä räcker inte till en birma... tyvärr! Min högsta önskan men man kan inte få allt...

    Ha en fin påskvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mmmm....Låter supergott. Jag spar receptet och testar den i helgen. Glad påsk till dig!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Tack för supergott tips, enkelt ska det va´! Ska absolut testas!
    Glad Påsk!
    // Lena

    SvaraRadera
  4. Åh, en påsktårta precis vad jag behövde!
    Men se det smög sig ju när jag började läsa, den där förbaskade (räliga)mandelmassan finns med i alla goda, lättbakade recept :( Undrar om man kan göra en botten på krossade chokladkakor istället... Synd att jag inte lyckats lära mig gilla den där massan "mutter, mutter" ;)
    Glad Påsk / Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. O det som är så gott! ;)
      Men smaken är olika, men visst kan man ha nåt annat i botten, eller varför inte krossa en dajm eller hacka nötter o strö över hela tårtan efter nån stund i kylen, när den "satt" sig något, det kan nog bli jättegott!
      Glad påsk!
      Gunilla

      Radera
  5. Fantastisk idé, vacker Påsktårta !
    Hmm borde kanske göra en påsktårta till min familj som samlas på torsdag kväll . . . .

    Tack för tipset/ Eva

    SvaraRadera
  6. Så vacker - t.o.m. jag som inte gillar sötsaker skulle gärna ta en liten bit.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Åååå, du milde skapare så god den såg ut då! Och är du konditor, egentligen, tro? Vilken snygging!
    Tack för receptet.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Jag jobbar hela Påsken så jag hade tänkt minimera den men din tårta lockar mig.. Önskar dig en riktigt skön Påsk helg :)

    SvaraRadera
  9. Så fin och det låter riktigt gott - här är vi chokladälskare allihop! :) Önskar dig en fin påskhelg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!