fredag 8 maj 2015

Kajpsoppa

Visst har jag recept på kajpsoppa! Vi åt den i går kväll, och den var faktiskt ljuvligt god, om jag får säga det själv...;) Och barnen höll faktiskt med! Som med allt annat finns det många olika recept, men så här gör jag: 


Kajpsoppa
En knippe kajp, ca 2-3 dl i hackat tillstånd
en klick smör
8 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
ca 3 potatisar
2 dl grädde
Skär kajpen i bitar och bryn i smör i en kastrull. Häll på vattnet tillsammans med en grönsaksbuljongtärning och potatisen som är skuren i bitar. Låt detta koka i ca 15 minuter, tills potatisen är mjuk. Mixa sedan detta till en slät massa. Häll tillbaka i kastrullen, häll i grädden och låt allt bli varmt. Ät och njut! Vill man ha mer sting kan man antingen ha in en extra buljongtärning eller så salta och peppra sig fram till rätt smak, men jag gillar när den är lite "len" i smaken. 

Ps:  Kajp är en slags skogslök som växer vilt på Gotland och andra kustnära områden i södra Sverige. Jag tror den mest liknar purjolök i smaken. 

6 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om kajp... DUM fråga... ;-) men växer det i trädgården? Ha, ha.. har ingen aning! Kanske har jag det hemma? :-) Coola trädgårdsbyxor!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  2. Å, det ser godt ut! Bendelløk heter den på norsk, men vokser dessverre ikke her. Betraktes som en truet art lenger sør i Norge.

    SvaraRadera
  3. Har aldrig prövat kajp men det låter gott. Spännande med lite nytt i matlagningen. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  4. Min erfarenhet av Kajp är lika med noll men det ser och låter gott :)

    SvaraRadera
  5. Kajp - har jag aldrig hört talas om - så pinsamt för mig som är så gammal . . . .
    Men så tittar jag på 'grönsaken' och tänker att det likanr som någon slags lök.
    Kan det möjligen vara något liknande som RAMSLÖK ? ! eller vadå . . . .
    Hade gärna velat testa den soppan, vi älskar olika soppor i detta hushållet.
    Vi ska strax iväg till Trollhättan i några dagar, hälsa på goda vänner, vi ska följa med dem och plocka ramslök nämligen. De har några special ställen, självklart vill man ta utav vad naturen bjuder på.
    Tack för receptet, kram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Gott jag har läst om det i en skönlitterärbok av Marianne Cedervall och nu har min förökat sig så pass att jag kan skörda! blir helgens förätit, tackar så mycket för recept nu ska Kajpskördas!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!