söndag 21 juni 2015

Midsommar i Gnisvärd

Traditionsenligt firades midsommarafton med släkten i Gnisvärd, då vi startar med tårta som jag bakat, och sedan gör vi alltid en tipspromenad, då alla skriver en fråga om sig själv. Barnen frågade lite skämtsamt/ironiskt vilken blomfråga jag skulle ha i år... Det är ju så svårt att hitta på några frågor om sig själv, så visst, det har blivit en och annan trädgårdsfråga.. ;)  Och i år frågade jag vilken ros som är min favorit, och hade man bara läst min blogg så visste man svaret...  Innan maten hann vi även med en femkamp som en av kusinerna ordnat, riktigt roligt! Och vädret gick inte att klaga på, stilla och mestadels sol!

Midsommardagens morgon tog jag en liten sväng ner till havet. Den här vägen har man gått ett antal gånger. Båda mina systrar och pappa bor bara ca 100 meter från vattnet, på den plats där vi hade vår sommarstuga, och tillbringat varje sommar sedan 1969. 

Ännu ingen turisttillströmning, men snart så... 






Jordgubbstårta måste det vara, till midsommar. I år blev det en vanlig gräddtårta med sockerkaksbotten, ett lager med jordgubbar och grädde, och ett lager med rabarbercurd. Det verkade som den fick godkänt... ;) 

4 kommentarer:

  1. Ojjjj, vilket läckert ställe, det är precis så jag tänker mig Gotland! Så otroligt vackert det verkar. Det gör tårtan också iofs, vilken smarrig sak! Kul med lekar. Och din fråga var bra, jag minns att du tycker om den rosen, den tillhör mina favoriter också men jag har aldrig haft nån, den vill sig visst inte här.
    Härlig midsommar!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Så vacker plats och så god er jordgubbstårta såg ut att vara. Fin ny vecka till dig!

    SvaraRadera
  3. Vilken perfekt midsommartårta... och midsommar vid havet...det låter lite exotiskt för mig som bor i inlandet och har ca 10 mil till närmsta kust. Ingen liten morgonpromenad till havet för mig alltså! Däremot blir det en cykeltur till vår badsjö då och då, härligt på sitt sätt det med!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Ojoj, vad länge det var sedan jag tittade in hos dig! Så mycket som har hänt. Mormor filten blev jättefin, skönt med något mjukt när du pustar ut efter en trädgårdsrunda. Skönt att få det sista i köket på plats lagom till semestern.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!