fredag 29 januari 2016

Färg och form

När det kommer till färg och form i trädgården, så är jag ganska petig. Jag gillar till exempel inte att det är för många färger inblandade, och färgerna måste passa ihop. Jag kan flytta och dona med växter om det inte blir som jag har tänkt mig från början, vare sig det rör sig om färger eller formen på växten. Och ibland har man inte tänkt alls från början (inte helt ovanligt, att man bara fastnar för en vacker växt som man bara vill ha!) så då blir det till att göra om och göra rätt...

Ta till exempel den här busken med rödorange bär, bakom floxen. Det tog ett tag och några byten innan jag fattade att det inte går med något annat än vitt till den, framåt augusti, när bären får sin färg. 


Samma rabatt tidigare på säsongen. Då går det bra med lila färger, det står sig fint mot syrenen i bakgrunden och de vita blommorna på busken som sedermera får orangeröda bär (någon som vet vad den busken heter förresten?)

Fortfarande samma rabatt, någon månad senare - mellan allium och flox - nu med ljusrosa pioner. Mmm, ljusrosa, det är min färg det!
Ljusrosa rosor mot rosaröda pipört, är en kombination jag gillar! 


Och när det kommer till former på rabatterna, så gillar jag mjuka böljande sådana.

Gärna lite osymmetriskt runda, som den här päronrabatten till exempel, som har sitt namn efter formen. 
Fast helt runda funkar också, här  en rabatt som fått namnet Stora rondellen.

Sen försöker jag blanda när det gäller former på själva växterna också, storbladiga med småbladiga, höga och låga, mjuka med lite vassare. Ja, det är ju lite som att måla, det här med trädgård, och en balans mellan färgerna och formerna tror jag blir bäst. Och blir det inte bra från början, så får man göra om, och göra om, och göra om.... det är ju liksom det som är tjusningen med trädgård! 
Och temat i dagens Blommiga fredag är som ni redan förstått Färg och Form.

Nu önskar jag er en
Trevlig helg! 

18 kommentarer:

  1. Runda, mjuka former det är min melodi :) Visst är det så att man gör"fel" när man planterar men det är som du säger att då är det bara att göra om och göra om tills man känner sig nöjd.
    Önskar dig en skön helg :)

    SvaraRadera
  2. Vi är lika om att gilla mjuka linjer, lummighet och vara petig med färgmatchning. Ljusrosa och rosarött är bara så snyggt. Din päronrabatts lugna nyanser tilltalar mig också mycket.
    Tack för komplimangen hos mig!
    kram Luna

    SvaraRadera
  3. Tror att din petighet är just det som gör att din trädgård andas harmoni. Gillar dina rabatter!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk trädgård ni har.
    Alla rabatterna har den fina runda böljande formen Så fint.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är, och vilket tålamod du måste ha, som lyckas få sån fin balans i din trädgård. Vackert!
    Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är så himla fin och välkomponerad tycker jag. Oj vad man längtar till den gröna perioden nu. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Du har lyckats skapa en fin trädgård. Ser härligt ut under trädet.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Så rätt, så rätt! Och jag har säkert skrivit det förut men gör det igen... Shit vad det är vackert i din trädgård. Jag Gillart mycket!! Vilka vackra syrener :D

    Pipörten har jag oxå i min trädgård men jag har upplevelsen att den inte är så vanlig för vid trädgårdsvisningar får jag alltid frågan- Vad är det? Och så får jag med glädje dela med mig av alla tusen småplantor som är överallt :)
    De passar med det mesta tycker jag och kanske framförallt med pioner!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Du har en underbar trädgård! Hos mig är det vildvuxet och skogstomt, men fint på ett lite annat sätt!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Håller fullständigt med dig om att färgerna måste passa ihop. Stör mig väldigt om det kommer in en färg i trädgården som inte passar in. Du har fantastiskt vackra rabatter med färg och form som passar ihop !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  11. Håller fullständigt med dig om att färgerna måste passa ihop. Stör mig väldigt om det kommer in en färg i trädgården som inte passar in. Du har fantastiskt vackra rabatter med färg och form som passar ihop !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  12. Så många jättefina rabatter du har. Kul att se. Och kombon med ljusrosa rosen och pipörten var ju bara fööör snygg. Kanske måste härmas lite där:))
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Det syns att du vet vad du vill. Ursnygg och välskött trädgård! Den busken du undrar över kan det vara en Olvon (Viburnum) av något slag? Pipört och Pion är fint. Här överlever inte pipörten vintern men Klockvippa Heucherella blir också fin till Pion.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Din trädgård har jag öst beröm över tidigare, det har jag väl (?) och det här inlägget bekräftar att jag tycker du har en fantastisk trädgård. Och nu förstår jag ju varför, du flyttar runt tills du blir nöjd och det syns verkligen. Så är det bara! En del trädgårdar är stela och tråkiga men din är spännande och härligt frodig! Jag tycker den är så där att jag vill flytta från berget och skaffa mig en ordentlig trädgård!!!
    Viburnum (olvon) ser det ut som! Viburnum burkwoodii. Vi har en därför inbillar jag mig att det är så!
    Helgkram

    SvaraRadera
  15. Ni har så himla fint!! Nu längtar jag till vår och sommar! ;-) Får se om jag ångrar nihar när vi väl är där - då kanske jag längtar till vintern så man slipper se den uppträda trädgården.. :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  16. Jisses så fin trädgård du har!!Underbara former och fina färger.

    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  17. Du har en veldig vakker hage som er veldig inspirerende!

    SvaraRadera
  18. Håller med övriga om att pion och pipört var riktigt snyggt ihop. Själv hade jag ihjäl min pipört redan första året och har aldrig provat den igen. Kanske borde göra det.
    Tror som Ulrika att det är någon form av olvon du har.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!