måndag 25 januari 2016

Sockerkringlor

Det var dags att baka bullar igen, eftersom lussekatterna var slut sedan ett tag tillbaka. Jag var lite sugen på att göra något nytt, och ibland tycker jag det är roligt att experimentera lite med bakningen - tror helt enkelt att jag tittar på lite för många bakprogram.... Det blev i alla fall en variant av bulle - sockerkringlor, inspirerades av Birgitta Rasmussons (från Hela Sverige bakar) recept, men något omarbetad. Riktigt goda om jag får säga det själv, och degen var även utmärkt till att göra semlor av... ;) 

Sockerkringlor
50 g jäst
5 dl mjölk
250g smör
2 äggulor
1 ägg
1 dl socker
1,5 tsk hjorthornssalt
1 tsk kardemumma
 ca 15 dl mjöl

Smula ner jästen i en skål, strö över lite socker och rör runt, så löses jästen upp. Häll i rumsvarm mjölk, smöret skuret i bitar, äggen, sockret, hjorthornssaltet, kardemumman (kan uteslutas) samt nästan allt mjöl (mjölmängden är verkligen cirka, jag mäter egentligen aldrig mjöl utan blandar i tills degen känns bra, dvs lite lagom kladdig. Hellre lite för kladdig än tvärtom!). Blanda till en slät och smidig deg. Låt sen jäsa i ca 40 minuter.




Forma degen till kringlor så här och lägg dem upp och ner på plåten så skarven inte syns. Det blir ca 35 stycken. Låt jäsa igen, i ca 40 minuter. 





Grädda i 250 grader i ca 8 minuter. Pensla dem sen med smält smör och doppa dem i socker. Duka en bricka med nybakade kringlor till fikat! 

9 kommentarer:

  1. Skulle göra nästan vad som helst för en sockerkringla just nu:) Visste inte att skarven skulle vändas neråt, tänk, man lär så länge man lever!

    Önskar dig en fin sista januarivecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså det gör man ju som man vill förstås, det var bara jag som gjorde så, fick för mig att kantsnuttarna kanske skulle resa sig annars...(?)

      Kram tillbaks!

      Radera
  2. Såg din kommentar hos mig just nu... du har rätt... håll alla tummar:)

    SvaraRadera
  3. Du bakar ofta så gott! Och det blir så vackra bakverk och tack för receptet, det låter som en saga med sockerkringlor!
    Vilken härlig slappardag ni hade och med lilla fotomodellen med dom knallblå ögonen, helt makalöst söt!!!
    Du är smart du (det är då du ska säga: kom med något nytt!!!) som ställer skål med vatten intill blommorna du! Vår Nisse har bara fått för sig att där i den julgranskrukan (som det egentligen är) ska han dricka, likadant varje vinter....
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina kringlor! Ser svårare ut än vad det kanske är, med ditt recept ska jag nog klara att baka dem. Tack för det!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Men så goda de ser ut, jättefina bilder. Jag är ju i början av min "bakkarriär":) Så jag har bara bakat bullar en gång:) Prova gärna de här. Tack för receptet.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. - . . . och du bara bakar och bakar, hi hi hi . . . . vilken energi.
    Borde inte provsmaka på dem nu så här sent men . . . . där 'snöt' jag en mums ....
    godnattkram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Blir så sugen! Kanske skulle prova till helgen? Att de funkar att göra semlor av också är ju en bonus.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!