onsdag 24 februari 2016

Franska våfflor

Bakningen fortsätter. Jag fick ju "lov" att baka en sort utan choklad, till dotterns födelsedag. En kaka utan choklad, är en "tråkig" kaka enligt henne...;) Ja, smaken är ju som baken, men inte tycker jag den här kakan jag valde är tråkig inte. Snarare tvärtom, den är riktigt rolig, att baka i alla fall! Och god! Och inte alls speciellt svår, men ändå lite lyxig på nåt sätt. Här kommer i alla fall receptet: 
  
Degen: 
200 gram smör
 4 dl mjöl
3-4 msk vatten
strösocker

Smörkräm:
100 g smör
1 dl florsocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop smör, mjöl och vatten snabbt till en deg, gärna i matberedare. Plasta in och lägg svalt en halvtimme. Kavla sedan ut den till en rektangel, vik ihop och kavla ut igen, gör så ett par gånger så blir den lite mer frasig.
Ta ut rundlar med ett kakmått, kavla sedan ut varje bit med en kruskavel över ett lager med strösocker, på båda sidor, så att sockret bakas in i kakan. Grädda i 175 grader i ca 8-10 minuter. Lägg ihop med smörkräm när kakorna har svalnat. Jag får ca 22 stycken kakor.


Det roliga var att när hon kom hem och fick se dessa kakor, utbrast hon "- Åh, har du bakat de där goda som jag älskar?" Så var det med den tråkiga chokladlösa sorten! ;) 

5 kommentarer:

  1. Hej, dessa är ju så goda! Jag bakade dem "förr" till kalas. MEN jag har nog ett svårbakat recept, för många gick sönder, då jag bredde på krämen. Till min makes stora glädje...för de fick ju han äta upp!
    Ska kolla ditt recept! Då kanske det inte blir nån söndrig till honom innan kakkalaset.
    Ha en fin helg! Här faller det snöflingor idag...
    Hälsningar Lena i Blekinge

    SvaraRadera
  2. Mums! Jag har aldrig testat att baka franska våfflor, utan bara testat köpe-varianten. Det verkar ju inte så svårt och jag är verkligen sugen på att baka något smarrigt.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  3. Oj, så gott! Det ser mumsigt värre ut och tack för receptet! Det måste jag nog prova!
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Franska våfflor är gott! Har dock aldrig testat att baka dom...tror jag ska testa i helgen, tack för tipset.
    Önskar dig en fantastisk helg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Oh, du milde så gott och vackert! Franska våfflor, alltså! Och godkänt av dottern, ibland vill det sig riktigt bra! Har dom möjligen ett annat namn också, jag känner igen dom från min barndom.....jag tror min mammas moster, som hade näsa för det delikata, köpte sådana i ett speciellt bageri i Gbg och det var så gott, så gott!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!