fredag 29 juli 2016

Baka baka liten kaka...

Massor med körsbär i trädet, och med den ljuvliga mazarinkakan hos Berså,  i mitt goda minne, tänkte jag blanda ihop dessa goda tu. Jag får ju ibland för mig att hitta på lite egna ihopkok, ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra..;) 
Googlade på både mazarinkaka och körsbärskaka, och det blev någon slags mellanvariant, kanske lite mer åt kladdkaka om jag skall vara ärlig. Vi kunde dessutom inte vänta tills den svalnade, så det blev ingen glasyr. 

2 ägg
1 dl mjölk
100 g mandelmassa
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
175 gram smält smör
några droppar bittermandelolja
ett gäng körsbär

Vispa ihop ägg och mjölk och rör sedan ner resten. Grädda i 175 grader i ca 35-40 minuter. Efter 10 minuters gräddning ta ut kakan och stoppa ner körsbären och grädda sen klart. 


Det blev fika inne idag, för hör och häpna, det kom en störtskur just vid fikadags. Tyvärr blev den kortvarig så nu skiner solen igen. Det hade gärna kunnat få komma mer regn! 
I kväll blir det mer bakning. Tårtor till ett fyrtiotal personer skall det bli! 

4 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett recept att lägga till min samling i Gunillamappen:)

    Önskar dig en fin helg med mycket regn!!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det där var väl en utmärkt blandning. Här är det inget fikabröd alls på ett tag. Men sol har vi och kanske att regnet skulle dyka upp idag. Kraaam Pia Lycka till med tårtorna.

    SvaraRadera
  3. Så himla mumsigt! Körsbär är ju såååå gott...
    Fina bilder som vanligt!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Å gud vad gott. Och körsbär är ju inte att leka med. Önskar jag hade ett träd. /Knatten

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!