fredag 23 september 2016

Afrikanska mandelkakor

Fredag igen! Är ni baksugna...? Måste ju bara ge er receptet på de här små godingarna... Fått receptet av pappas fru, och det är både lättbakta och lättätna... mmm säger jag bara, försvinnande goda!



Afrikanska mandelkakor
200 g sötmandel
2 bittermandlar
1 ägg
2 1/2 florsocker
1 tsk bakpulver
finrivet skal av 1 citron
Mal mandeln. Vispa ägg och 2 dl av florsockret poröst, blanda ihop det med mandeln, bakpulvret och citronskalet. Forma till bollar och rulla runt bollarna i resten av florsockret, och platta sen till dem lite. Grädda i 175 grader i ca 12-13 minuter. 

I receptet står det att det skall bli 20-25 stycken, men jag gjorde mindre kakor så jag fick 30 stycken, men det gör man ju som man vill förstås! 

2 kommentarer:

  1. Ska absolut baka dina kakor! Måste bara köpa mig en mandelkvarn först, kan inte fatta att det inte fanns en sådan här i huset när vi flyttade hit. Den måste ha fått ben eller något för jag är säker på att min farmor hade en förr.
    Kakorna ser ut att vara helt i min smak, mmmm!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter (och ser ut!) det receptet måste jag skriva av...
    Önskar dig en skön kväll!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!