lördag 10 december 2016

Mormors kransar

Nu har jag kommit igång med julbkaket, och det här är en sort jag gärna vill ha med på kakfatet till jul. De här bakade min mamma, som kallade dem Vridna kransar, men receptet kommer från hennes mamma, så därför heter den Mormors kransar i min kokbok. Receptet är enkelt, och väger man bara ingredienserna noga, så är degen mycket lättarbetad och inget extra mjöl behövs vid utbakningen, kanske bara en liten "dutt" på händerna. 
Mormors kransar
390 g mjöl
90 g  socker
285 g smör
1,5 ägg
samt ägg och pärlsocker till garnering
Blanda samman alla ingredienser, gärna i matberedare. Dela upp degen i 30-40 bitar, beroende på hur stora du vill ha dem. Rulla och vrid till kransar, som penslas med uppvispat ägg och doppas i pärlsocker. Grädda i 200 grader i ca 13 minuter. 

I år gjorde jag dem lite mindre, så det blev 40 stycken. Det räckte även till en liten burk att ge till syrran, som ju gett mig hembakta pepparkakor! 

 Hittade en så passande burk på Mio! 

4 kommentarer:

  1. De ser goda ut. Jag har inte börjat med julbaket ännu. Sonen fyller år i dag så det har bakats till det. Får baka till jul i början av veckan . har ju lååång ledigt :)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Jättefina kakor och burken åhh så gullig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Kakorna ser så goda och helt underbart fina ut! Passande burk också, kul och perfekt att ge bort!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Å jag är så glad för kakorna. Bytt ä bytt.
    Syrran

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!