söndag 26 februari 2017

Chokladfrossa

Ja, det blir det när äldsta dottern firar sin 18-årsdag idag. Ja, hon fyller inte förrän i morgon, men då har hon andra planer än att fira med släkten...;) Så idag blir det kaffikalas, och om födelsedagsbarnet själv får välja, så blir det choklad för hela slanten... 

Nutellakakor recept här. 

Mommos chokladkaka recept här

Drömrulltårta


Dumlekladdkaka
150 g smält smör
3ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
15 stycken Dumlekolor

Topping
3/4 dl grädde
200 gram Daimchoklad
1 påse Dumle Snacks

Smält smöret och låt svalna lite. Rör ihop ägg och socker och det övriga torra, rör sist i smöret. Häll smeten i en smörad och bröad rund form med avtagbar kant. Dela Dumlekolorna mitt itu och lägg ut dem på smeten. Grädda i ca 20 minuter och ställ den sen att svalna. Gör under tiden toppingen. Värm grädden och bryt ner chokladen i den varma grädden, rör runt så chokladen smälter. Dela Dumlesnacksen mitt itu och blanda i dem i chokladen, och bred sedan krämen över kladdkakan. Låt svalna i kylen i ett par timmar. Servera med lättvispad grädde.


Så -  nu kan släkten komma! 

4 kommentarer:

  1. Jag älskar choklad så jag tackar och tar emot alla godsaker:) Ska kika på recepten senare.
    Grattis till dottern (i förskott).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oj, det var mycket godsaker och jag som inte ätit frukost ännu!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Grattis till din dotter!!!
    Oj, vilken chokladparad med goda saker! Det ser väldigt mumsigt ut, jag gillar choklad. Själv har jag bakat semlor idag som också blev riktigt goda om jag får säga det själv.
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Åhh vad du är flitig med att baka Gunilla, tummen upp för dig.
    Allt ser mycket gott och smarrigt ut, men jag är ju inget 'kakmonster',
    däremot min man, han hade inte tackat nej till den inbjudan, 'fniss'
    Den enda av dessa sorter du bakat har jag också gjort någon gång, rulltårtan.
    Sen kan det bli chokladrutor för det gillar alla, jag blivit konstig på gamla dar, gillar inget sött längre, till kaffet ett knäckebröd med kaviar är toppen.
    Så nu är tösen 18 år, inte så länge till innan de flyttar, suck suck . . .
    Men så är livet, vi har våra barn bara till låns.
    Vi har två 18 åringar i vår, tjej och kille är kusiner.
    I lördags fyllde Rolf år, jag hade faktiskt bakat och fjäskat till det för hans skull,cocuskakor, kolakakor, sockerkaka med äpplen, bananmuffins och blåbärsmuffins som jag gjorde till bakelser. Gäster i tre dagar i streck, kul och trevligt, nu är allt slut, hi hi . . . nej han fyllde inga jämna men vi är ju en stor familj. Det blev ingen semla idag, han liksom orkade inte, hi hi ...

    Den där dumlekakan ska jag nog försöka mig på till min födelsedag i mars,
    ungdomar gillar ju gotte - godis. Hoppas ni hade ett trevligt kalas.
    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!