onsdag 27 september 2017

Körsbärsträd

Mitt Prydnadskörsbär, Kanzan, ett av favoritträden hos mig. Jag gillar formen på trädet, 

...men framförallt blommorna! Ljuvliga, som små fluffiga bakelser!

Även det "vanliga" körsbärsträdet har vacker blomning, om än lite enklare. 
Det står här vid uteplatsen, och har självsatt sig från början, moderträdet stod en bit bort men blåste ner av en vinterstorm för några år sedan, så jag är glad att vi även hade det här. 

Det ger bra insynsskydd från grannen.

Och det är ju lite trevligt att ta sig några bär när man sitter här!


Körsbären är väldigt goda! Jag har dock ingen aning om vad det är för sort. 

1 kommentar:

  1. Kanzan är ett underbart litet träd, sådana "äppelträd" gillar jag!
    Fast jag har många Prunus istället. Bl.a. satte jag ett Prunus cer. nigra på baksidan nedanför altanen, men det blev så angripet att gav var tvungen att ta bort det efter några år. Jag satte också ett några ute i "parken", men hitintills har dom växt ganska sakta så det är bara ett rödbladigt som börjar se lite hyfsat ut - tror att det är P. shipkaensis macrophylla. Sen är det också en Prunus`Yedonensis´som har kraftigt hängande grenar som faktiskt växt till sig. Kan kanske bero på att jag beskar just det kraftig första året.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!