fredag 27 oktober 2017

Förändring

Blommig fredag med temat Förändring. Här hemma pågår väl förändringar lite då och då, både inne och ute. Om vi skall hållas oss utomhus idag, så kommer här en sammanfattning vad som har gjorts i år. 
Att anlägga nya rabatter är en av de roligaste uppgifterna i en trädgård. I våras fick jag möjlighet till en helt ny rabatt, efter att mannen sågat ner Rosenhagtornet, som ni kanske minns att jag velat haft bort i några år. Rabatten går under namnet Rosenrabatten, eftersom här finns fyra stycken rosor. Men även fyra olika sorter nävor och så stäppsalvia, samt sedan en vecka tillbaka ett gäng tulpanlökar under jorden. Här kan ni se den i olika stadier i processen. 
Ingen stor förändring men den här rabatten breddades lite, efter att vi varit tvungna att gräva upp för att avloppsrör i våras. Där man ser trädets stam gick kanten förut, och det var ju inget vidare för plattorna reste ju sig upp av stammen. Här fick några funkior plats efter breddningen.

Tja, sen gick sommaren och då gör jag inga större projekt, det gäller bara att få trädgården att "överleva" med vattning och gräsklipp. Men mot höstkanten är det ju grävbart igen, och då kom det ner ett gräs här i samma rabatt som ovan. 

Samt så blev det en rockad med några större växter här på framsidan. 
Och så blev det faktiskt en ny rabatt till så här på senhösten, här borta vid lekstugan. Hit flyttades sju pioner som stått illa på sina gamla platser, så nu hoppas jag på en förändring till det bättre, vad gäller pionblomningen till nästa år. 
Trevlig helg! 

6 kommentarer:

  1. Finnes ikke noe morsommere :) Særlig hvis man har det litt trangt, og en ny mulighet plutselig åpenbarer seg.
    Så lekkert det ble!
    God helg

    SvaraRadera
  2. Trevlig intressant läsning, din trädgård är så fin.
    Lycka till med pionblomningen
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Håller med dig, nya rabatter är alltid lika kul. Jag har samma problem med min pionrabatt som jag gjorde för några år sedan. De står nog för skuggigt, så de har inte blommat. Får ta tag i det nästa säsong.
    Det blev riktigt fint, gillar stenkanten.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Jag har nog blivit gammal för jag blir trött bara jag tänker på grävning. Kan ju bero på vädret. Vad fint ni har det i er trädgård, så välskött och snyggt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt med trädgård och alla förändringar man måste, vill och kan göra :) Tror dina pioner kommer gilla läget...

    HA en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är helt magisk...du kan det där, det ser man! Ljuvliga bilder som vanligt.
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!