söndag 1 oktober 2017

Silverpäronträd

Söndag och första dagen i oktober. Det får bli en hyllning till ännu ett träd, silverpäronträdet. 
Också kallat nordens olivträd, och lite lika är de ju faktiskt! Perfekt till en liten trädgård. Stamhöjden finns i olika höjder, och själva stammen växer ju inte, utan det är bara kronan som blir större och tätare. Och den är lätt att beskära om den skulle bli för yvig, bara att klippa lite med sekatören. Inte alls samma växtkraft som t ex klotrobinian som jag skrev om häromdagen. Så om man vill ha ett litet träd med lite besvär, så är detta perfekt! 

Inte så uppseendeväckande, men ändå väldigt söt och skir blomning. 

samt små söta päron på hösten. 

3 kommentarer:

  1. Så glad jag är när jag ser ditt silverpäron! Har rekommenderat det till en liten trädgård och jag tror det kommer att bli lika fint där som hos dig!

    Ha en fin söndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det är ett så fint och lite busigt träd. Ditt exemplar gör sig så bra i sin omgivning.
    Jag köpte och planterade ett eget nu i sommar. Jag är glad att jag tog den höjd jag gjorde, skulle till och med kunnat ta ett nummer högre. Men det blir nog bra när kronan vuxit till sig lite. Skönt att det verkar lätt att beskära också.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  3. Underbart träd och jag hoppas att mitt snart ska känna sig etablerat och börja tätna i kronan :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!