onsdag 7 februari 2018

Och så lite blommigt

 
Nu har jag pratat om gröna växter i några inlägg, men lite blommigt måste vi ju också ha! Orkidén Phalaenopsis är en tacksam sådan, som till och med jag lyckas få att blomma om nuförtiden! Det är alltid lika roligt när man ser en ny stängel på gång! 
Här i mitt badrumsfönster trivs de, det är ett norrfönster, och inga element under fönstret. Det finns lika många olika sorts vattningstips för orkidéer som det finns färger, men sedan jag började göra som jag gör, är bladen gröna och så blommar de om, så här gör jag:  
Plastkrukan som blomman står i skall stå i vatten. Alltså man häller kallt vatten i ytterkrukan så att det går upp ca 2 cm på innerkrukan. Förslagsvis i sådan här lite högre orkidékruka men det går även bra med en vanlig. Sedan fyller man på/byter ut vatten ungefär en gång i veckan, eller varannan vecka. Tidigare skrumpnade alltid mina orkidéblad men sedan jag började med det här är det alltid friska och gröna, och så blommar de som sagt om! 

3 kommentarer:

  1. Visst är de fina, orkidéerna. Min kollega vattnar som vad du gör och svär på att det fungerar perfekt. Jag har efter diverse renoveringar slängt alla mina gamla orkidéer, men får väl testa när tillfälle ges igen.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Kul med ditt krukväxttema!
    Jag är ingen orkidémänniska alls. Lyckas aldrig och har för soliga fönster. Kul att få ta del av dina vattningsknep. Påminner om det senaste tipset i sociala medier med att ha dem utan jord och enbart i vatten.
    Idag ska jag plantera om blommorna. Det brukar bli jord överallt, sulligt säger vi här... men jag älskar att hålla på att pilla och dela, att känna jorden i händerna. Enda nackdelen är att det blir så många nya krukor med sticklingar!

    Ha det fint på din lediga dag, äsch, det är ju torsdag redan!
    Kramar från Eva-mari

    SvaraRadera
  3. Bra tips! Måste testas - så i morgon när vi ska handla får jag köpa mig några orkidéer på ICA. För våra två blomsteraffärer som fanns tidigare i Hemse har båda slagit igen. En för några år sen och en förra året - jättetrist!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!