torsdag 21 juni 2018

En rosa sommartårta

Snart dags för midsommartårtan igen, och det "skall" ju förstås vara en bärtårta, helst jordgubbar kanske... Den här marängtårtan jag tänkte tipsa om gjorde jag till dotterns konfirmation i våras, då fanns inga jordgubbar så det blev hallon och blåbär. Receptet kommer ursprungligen från Roy Fares, men jag gjorde om det lite grann. 

Den här räckte till 18 personer, och består av tre bottnar, och för varje botten går det åt: 
90 g mandelmjöl
90 g florsocker
3 äggvitor
några droppar röd karamellfärg
1 msk strösocker
70 g florsocker 

Fyllning och garnering
ca 1 liter vispgrädde
4 stycken krossade dubbeldajm
bär

Blanda mandelmjölet med 90 gram florsocker. Vispa äggvitan till fast skum och tillsätt sedan strösockret och 70 g florsocker samt även några droppar karamellfärg. Fortsätt vispa en stund, och vänd sedan försiktigt ner mandelblandningen. Spritsa eller smeta ut smeten på ett bakplåtspapper, 22 cm i diameter. Tänk på att den blir lite större när den har gräddats, om du har ett speciellt tårtfat som du skall använda. 

Har man varmluftsugn kan man ju göra dubbel sats och då grädda två bottnar med en gång. Alternativt göra dubbel sats och göra fyra stycken mindre bottnar, 18 cm i diameter. Då blir det mer likt originalreceptet, det hittar du här.

Låt bottnarna svalna, vispa grädde som lägges mellan varje botten samt ovanpå. Jag hade även bitar av dajm emellan varje lager, men det kan man ju förstås skippa. Kanske lite bär emellan istället, för extra sommarfeeling? Och ovanpå förstås! 

3 kommentarer:

  1. Såg verkligen smaskig ut - och jag föredrar hallon framför jordgubbar men Rolle bara ÄLSKAR jordgubbar! Hade lunchen gått av stapeln så skulle jag gjort en jordgubbstårta och en limemousse, men nu blir det inget sånt. Jag ska ju inte äta det och Rolle kan inte äta det just nu. Han måste vara försiktig.....
    KRAM och TREVLIG MIDSOMMAR/Susie

    SvaraRadera
  2. Åhhh Marängtårta är min absoluta favorit. Vad fint med rosa, tack så jättemycket för tipset och receptet. Ha nu en toppen fin midsommar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ja lite gott måste man ju alltid äta :) Som god tårta! Här vilas midsommaren in...blir bara hemma med katt och man, sååå skönt!
    KRAM från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!