måndag 13 augusti 2018

Augustiträdgård




Augusti är höstfloxens tid, den är som finast nu. Speciellt mina vita i den här rabatten, de är fina för de har fått mest vatten, eftersom de står närmast en tunna...  

Floxen borta i rondellen har inte fått lika mycket kärlek, därför är de rätt så vissna och ledsna. De chockrosa här närmast, står skuggigt och har därför klarat torkan bättre. 
Kanske står lite för skuggigt för flox vill väl ha sol, men jag flyttade dem faktiskt för nåt år sen, för  den här sorten blommade över väldigt fort. 

Den nedklippta stäppsalvian har vuxit till sig och blivit grön och fin igen. 


Och blommar om! 

Är det inte en katt som kommer framför kameran när jag fotar, så är det en hund... Stina tyckte väl att jag var lite konstig som låg där på marken helt random... 

Även gräsmattan har blivit grön!  Gräsklipparen har ju inte direkt gått varm i sommar, men efter det härliga regnet vi fick i slutet på juli, har jag nu klippt gräset två gånger i augusti! 
Queen of Sweden levererar just nu massor av rosor. 
Och äppelträdet är fullt av äpplen, dock trillar det ner en hel del kart, pga torkan som varit, men än finns det många kvar som kan bli goda framöver. Och nu har vi ju fått regn igen, 32 mm på ett par dagar. I går var det nästan lite höstlikt ute, storm och mörka moln och regn, men idag skiner solen igen. Temperaturen har dock gått ner till svala 19 grader, och det känns som att man kan "andas" igen! 
Höstanemoner vittnar också om att sommarsäsongen går mot sitt slut... Ja, sensommarfeelingen kom till mig nu känner jag, med mörkare kvällar och svalare luft! Men det är en skön känsla, sommaren har varit lång och faktiskt bitvis rätt så jobbig.... för varmt för att orka göra nåt vettigt, och för varmt för att sova... I natt var första natten vi sov utan fläkten på, och den tystnaden var skön! 

2 kommentarer:

  1. Dina flox är helt otroliga! Mina blommade över för nästan en månad sen!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackert,du fortfarande har i din trädgård.Floxen är ju helt fantastisk,mina var överblommade,när vi var hemma för en månad sen.

    Kram Marianne

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!