onsdag 1 augusti 2018

Hej då juli och hej augusti!

Då var juli slut och om jag skall sammanfatta juli så kan det bli väldigt kort inlägg. Extremt. Varmt. Torrt. 47 mm regn. Slut på meddelandet.
Men vi kan väl orda lite mer än så. Det sista med 47 mm regn låter ju ändå rätt normalt, men vi pratar alltså två stycken regnskurar, den 29 och 30 juli. Dessförinnan har det inte regnat sen någon gång i april. Även igår, den sista juli, regnade det på Gotland, dock inte hemma i min trädgård. Men ändå, jag är så glad för detta regn, och vet ni, gräset börjar faktiskt redan att titta upp, helt otroligt! Så det blir att ta fram gräsklipparen nu till helgen. 

Men annars då? Förutom väderprat? Tja, lite extremt har det ju varit på fler sätt, och det har ju ändå med vädret att göra, det går inte att komma ifrån... Bevattningsförbud är kanske inte så ovanligt, men grillförbud! Och bad. Långa varma bad. Kvällsbad. Var många år sen jag badat så mycket. Och körsbär. Rekordår även där, har ännu fullt av körsbär i trädet! Har blivit några körsbärskladdkakor 😏 Och kvällarna... sköna kvällar á la utomlandskänsla nästan hela juli... 

Men nu lämnar vi heta juli bakom oss, och säger Hej till augusti och hoppas på lite mer normal sommartemperatur! 

5 kommentarer:

  1. Liksom du så välkomnar jag augusti... med en jättekram.

    Kram till dig också!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Härligt och vemodigt med augusti tycker jag:). I går uppmättes den varmaste temperaturen någonsin i Göteborg, tur vi var här på landet:)
    Idag blev det bad både innan och efter frukost och på kvällen, så härligt.
    Igår fick vi åskoväder med lite regn.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ja sicken sommar...VARMT! Trädgården i torka och och det regnade sist i maj tror jag. Ja ja nya friska tag nu och jag gillar verkligen augusti :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Körsbär som är så gott. Ska banne mig köpa ett träd. Grillförbud är ju ovanligt vi som campar brukar ju grilla och många fler med oss. Inga härliga grilldofter denna sommar inte. Man får hitta på annat gott att äta. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Ja, vilket körsbärsår det har varit! :) Mums säger jag bara.
    Här har sedan i april kommit runt 10 mm i mitten på juni och ungefär lika lite i mitten på juli. De senaste skurarna över södra delen av landet har vi inte fått en droppe av. :(
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!