måndag 20 augusti 2018

I pilens skugga

Jag vet inte om det är höst nu, men höstterminen för skolbarnen börjar i alla fall idag. Sommarvärmen verkar ju också ha gett med sig, nu är det normala temperaturer igen, kring 20 grader och lite under till och med. Kanske dags att ta fram jeansen ingen, om man nu kommer i dem efter sommaren...😲 Har ju bara gått omkring i lösa klänningar eller shorts hela sommaren, och det har ju blivit en del goda fikastunder och glassar... 
I alla fall, på tal om sommarvärmen som var, så har jag varit extra glad för min stora Fontänpil i år, som vuxit sig så stor så den täcker en stor del av min trädgård! Den skuggan den har givit har varit skön, både för gräset som faktiskt höll sig grönt rätt länge trots torkan (och som sen återtog grön färg efter vårt härliga regn i slutet på juli) men framförallt har skuggan gjort det uthärdligt att vara utomhus!  

Pilen sträcker sig ändå hit till planteringsbordet....
och åt andra hållet trasslar den och purpurapeln ihop sig med varandra.  

Här på uteplatsen har jag tillbringat många långa stunder den här sommaren, när det inte gick att orka med något annat p.g.a värmen. Jag brukade ta hit en solstol (varför det nu heter det när den är lika skön i skuggan?) luta stolen lite bakåt och slänga upp benen på en av de vita stolarna. Och så antingen lurar i öronen, med  "sommar i P1" eller en tidning eller bok. Ett glas kallt vatten med isbitar i på det, så har jag varit ganska nöjd i några timmar. Kan ha hänt att jag slumrat till någon gång med... 😏

5 kommentarer:

  1. Du har en utrolig smuk have og mange skønne hygge pletter.

    God mandag
    Klem

    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Denna sommar har man sökt mer skugga än sol.Vi har regn i Sandviken,ska visst klarna upp i em.
    Ha en skön måndag.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  3. Den är så ståtlig, din pil. Minns när du fick beskära den hårt... eller minns jag fel?

    Ha en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt minne är med dig! 2013 kapade vi den rejält, helt kal var den, men den tog sig med besked!
      Kram tillbaks!

      Radera
  4. Så skönt med en skuggig plats i trädgården. Vi har ingen pil utan en stor gran. Stön för kottarna men tack för skuggan. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!