torsdag 16 augusti 2018

Nytt golv i köket

Golvet i köket är klart, med alla detaljer såsom uppsättning av nya golvlister, fönsterbräda och målning av dylikt, samt målning av all panel. Själva golvet gick ju snabbt att lägga men det för ju som bekant alltid med sig en del, och eftersom golvet blev högre än det gamla behövdes golvlistorna tas ned och nya lägre skulle på plats. Det var lite pussel för mannen, att såga golvlist på längden i exakt rätt mått så de kunde få plats mellan golv och väggpanelen... 
Myzan provligger under nya stolen, som alltså var det som kom hem från Lyckliga Gården.
 
Före med golvet som vi la in när vi flyttade hit för 18 år sen. 
Och så här ser det alltså ut nu! 
Som jag skrev häromdan är jag sugen på ett runt bord, i avlutad furu, men det är tydligen svårt att få tag i, och så hittade jag dessa stolar, så jag behåller bordet och kökssoffan tills vidare. Kände att rummet som blev väldigt ljust och med mest kalla färger, så det behöver det varma träet för balansens skull. 

Golvet fortsätter förstås bort i köksdelen, här före. 
efter
Ny kanna, även den från Lyckliga Gården.


Golvet fortsätter sen ut i andra hallen, men som ni ser är det övriga inte klart därute. 

Väggarna och trappan går i beige och det funkar ju inte med grått, så det skall målas om. Men som ni ser så är även tapeten i trappan beige, så jag måste börja däruppe med att måla eller tapetsera om. Har inte bestämt mig för vad det blir ännu, men det kommer att gå i grått eller vitt i alla fall. Mannen skall bygga en ställning så att det går att jobba med väggarna i trappan, sen släpper han upp mig där.. 😏 För snickra och sånt gör han, men målning och tapetsering är min gren.

Men än så länge njuter jag av att i alla fall köket är klart!

Idag är det slut på min sommarsemester för i år. Tog ju som vanligt en månad i början av sommaren, sen jobbade jag tre veckor för att sen ta en vecka till nu i slutet av sommaren. Blir då väldigt lång ledighet tycker jag, men som sagt, nu är det slut! Fast det är ju redan torsdag så snart är det helg 😉 

7 kommentarer:

  1. Åhhh så fint det blev! Ursnyggt! Vilka säljer det golvet?? Har en brun trapp som ska målas grå också så ett nytt golv där skulle vara ursnyggt...har du tips på snygg grå färg till trappan också? Försökte hitta en mailadress till dig men hittade ingen så jag frågar här istället. Ha en finfin torsdag :9
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi köpte det på Colorama men det finns säkert på fler ställen, det är linoleumgolv Forbo Marmoleum. I vår andra hall har vi målat trappan med Jotuns Morgondis, du kan se inlägg här: http://rosorochruiner.blogspot.com/2017/08/hallrenovering-klar.html
      Har inte bestämt mig om vi kör samma är eller om det blir nåt annat. Det där med färger är svårt! ;)
      Ha det fint själv!
      Kram Gunilla

      Radera
  2. Blev jättesnyggt med det fina golvet! Och så upptäckte jag att du tagit bort mattan i köket, bra gjort!! Det är nämligen det som förorsakar mest skador i hemmet. Alltså en matta i köket.....och vi upptäckte problemet nu när vi var på fastlandet. Det var två mattor i köksdelen i det moderna hus som vi hyrt och dom var totalt livsfarliga. Jag tror vi snubblade ett 20-tal gånger på dom, men dumt nog tog vi inte bort dom!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Jättefint blev det. Tänk så bra stolarna passar till soffan även om jag gillade dina pinnstolar mycket. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Så fint i får det. Et dejlig køkken som jo siges at være husets hjerte.
    Det tror jeg faktisk på. Det er her man samles og hygger sig.
    Jeg er vild med jeres opgang. Elsker perlespot.

    Smuk dag
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Snyggt med samma golv i kök o hall,blir enhetligt.Vilken färg du än väljer,blir det säkert jättesnyggt.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  6. Supersnyggt! Bra jobbat av er båda! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!