fredag 10 augusti 2018

Pelargoner

Jag har semestervecka igen, en lat sådan tydligen, för jag orkar knappt blogga... Eller så är det bara inspirationen som legat nere. Jag har nu i alla fall knåpat ihop ett inlägg om mina pelargoner 😏 "Tantblomman" som jag gillar skarpt! Något mer blomvilligt i krukväxtväg finns väl knappast? 
Här på mitt altanbord samsas två vinnare,  årets pelargon 2018 och 2017. 

Zonalpelargon Picotee Pink, årets pelargon 2018 
Och så fjolårets då. Som jag har övervintrat och när den slog ut blev jag plötsligt blev väldigt osäker på, om det verkligen var fjolårets pelargon? Den skulle ju vara vit, och min gick i ljusrosa? Men vad kunde det då vara som jag hade övervintrat, mig veterligt hade jag inte köpt någon annan...hm? 

Men så gick det om ett tag och den ändrade färg till vit, så nu är jag ganska övertygad ändå, om att det är fjolårets vinnare - "Kronprinsesse Mary"

Min Mårbacka som jag nu hållit i liv i många år. 

Samt denna, som jag tog över efter att min mamma gick bort för 8 år sen. Vet inte vilken sort det är. Den är inte jättefin just nu, men den är nog bara nere i en svacka. 
 
Nya för i år är dessa i chockrosa.


...och denna i vitt med rosa teckning, jättesöt så den skall jag kanske försöka övervintra... Får se, jag har inte jättestor plats för mina växter över vintern, jag brukar ha dem i källartrappan och där är de lite i vägen... men vad gör man inte för lite blommande fägring? 
Trevlig helg! 

10 kommentarer:

  1. Nästa år ska jag ha pelargoner på balkongen! Kanske inte bara såna men många! Tål sol, torka, blåst och eftersom jag har tak över så behöver jag inte tänka på regn, som ju kan göra dem fula.
    Ditt förra inlägg med åskbilderna ger mig Lars Lerin-vibbar! Så fantastiskt mäktiga! Just nu håller vi på att blåsa bort, men det är väl inget mot västkustbornas stormvindar!

    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Pelargoner är fint. Jag har några jag med men vet inte vad det är för sorter. Någon är Mårbacka och några vanliga röda zonal men det spelar ingen roll. Dom är fina helt enkelt. Vad göder du med? Planterar du i pelargonjord? Dina ser så kraftiga och fina ut. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag planterar om dem i pelargonjord efter vintern. Och sen lägger jag i ett långtidsverkande gödningsmedel i krukorna, sånt där för sommarblommor.
      Kram tillbaks!

      Radera
  3. Min favorit blomma i typ 20 år:)) Samlade sorter som besatt för ett antal år sedan, men har lugnat ner mig. I år har jag inte änns köpt nån ny!! Har kanske mellan 25- 30 sorter ...oj, har inte änns kolla på det;)
    Dina ser fina ut! Ser att du har Mary som jag gillar mycket.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Vackra pelargoner! Gillade 2018s variant skarpt :) Men det där med tantblommor känns förlegat. Listan är lång tydligen och jag småler när jag läser... Odlar det jag vill. Kul att du gör samma.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Lyckas inte något vidare med dem, men köpte några Engelska på våren, och det gick som det brukar de såg torra och tråkiga ut efter ett tag. Sedan blev det sticklingar, så fina, ett tag och så blev de fula. Ställde dem i skuggan när jag reste bort, och det gillade de, blommade fint, så nu står de tidigare också i skuggan och har börjat blomma. Kan nog inte sköta om dem så de trivs. Dina är fina.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Trivelige er de! Jeg har "egentlig" ikke pelargonier, men plutselig har jeg mange Mårbacka (fra stiklinger så klart), hvite Kronprinsesse Mary som jeg kjøpte i botanisk have i København og en mørkerød eller to. Hvordan har dette skjedd?
    Tror man fortjener en "lat" ferieuke på sensommeren i år!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Trevlig pelargonsamling! Min "Kronprinsesse Mary" som jag också övervintrat har inte haft några rosa tendenser, utan är helvit från början. Är det en Ph fråga kanske? Vi har naturligt ganska surt vatten och tillsätter kalk, medan ni borde ha betydligt mer basiskt på ön. Bara en fundering.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Älskar oxå Pelargonier.Tyvärr dog alla mina i vintras,blir till o börja om på nytt.Köpte ett par hos Jonas Växthus i När,i våras.Årets pelargon står hemma i köksfönstret.
    Din bilder i förra inlägget,är så dramatiska o vackra.Södra hällarna har vi inte gått på iår,men ännu har vi ett par veckor kvar ,så det blir kanske en vandring där.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  9. Härligt med pelargoner och jag tror inte det är någon tantblomma. Själv har jag minskat på antalet sorter. Har nog blivit latare för jag tycker det är krångligt med övervintringen. En som jag har svårt att skiljas ifrån är Mrs Herbert och henne gör jag plats för i sovrumsfönstret när höstrusket är här.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!