måndag 19 november 2018

Amaryllisanalys

Snart dags för amaryllistiden, ser fram emot det, de är ju så vackra! Och idag är det amaryllisens dag så nu tänkte jag berätta hur det gick för mina amaryllisar förra vintern. Har ju alltid tidigare köpt "färdiga" amaryllisar - alltså såna som är planterade och stänglar som är på väg upp - men i fjol köpte jag fyra lökar som skulle drivas upp. Kan väl säga att det var blandat resultat - fast de fick precis samma förutsättningar alla fyra... 
Om vi nu skulle roa oss med att rangordna dem, som en tävling, så skulle resultatet bli så här: 
På första plats, alltså vinnaren, blev denna vita, Antarctica som inte bara slog ut först, den prickade in julafton och blommade med två stänglar ungefär samtidigt, vilket ju är en bonus tycker jag eftersom det blir ett maffigare intryck! 

andra plats kom denna - som egentligen var den allra vackraste utseendemässigt - Picote. Chic och elegant med en liten smal röd kant. Den blommade med första blomman mellan nyår och trettondagen, och blomman på andra stängeln kom i slutet på januari. 

tredje plats har vi denna rödvita snygging, Charisma, som kom med en första blomma i slutet av januari, tyvärr slog den aldrig ut mer än så här, sen vissnade den!? Samma sak hände med stängel nummer två, som dök upp i slutet av februari!  

På fjärde och alltså den som kom på sista plats, har jag ingen bild på... och det beror helt enkelt på att den aldrig kom upp! Den hette Summertime och det kanske var därför den inte ville upp mitt i vintern...  

6 kommentarer:

  1. För tio år sen hade jag fyra lökar av samma sort som jag planterade i krukor. De blommade som vackrast precis över jul och nyår... allihop! Men jag köpte förstås mina på Lidl, hm. Möjligen är de enklare blomvilligare än de vidlyftiga?

    Ge inte upp!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag har nämligen köpt tre amaryllislökar och 'Antarctica' är en av dom. Den har redan dragit iväg jämför med de två andra. Fick ställa ut den i uterummet för att den skulle hejda sig lite. 'Picote' har jag haft ett par år i rad. Första året var den fantastisk, stor och kraftig. Den jag hade året efter blev ynklig och de röda ränderna längs blommans kanter var knappt synliga.
    Märkligt med 'Charisma', att den inte orkade slå ut. Det har jag aldrig varit med om trots att jag haft många amaryllisar genom tiderna. Dock inte 'Charisma' då.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag skynda mig att inhandla lite amaryllis. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Åh vad fina! Jag håller med. Stod och höll i både amaryllis och hyacint idag men kände att jag ska hålla mig tills helgen. Vilka söta katter du har!

    SvaraRadera
  5. Åhhhh jeg elsker denne blomst. Må have købt nogle løg.

    Klem
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Underbart vackra, allihopa! Men med så olika resultat, märkligt. Summertime går nog bort helt då...
    Måste köpa några lökar i veckan, som vanligt är jag sent ute känns det som!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!