söndag 30 december 2018

Pistagekaka


Några blev nyfikna på vad det var för grön kaka jag hade på juldagsfikat. Det är ett recept jag fick av min frisör , som jag pratade kakor med sist jag klippte mig. Och hon talade så varmt om dessa så jag bad om receptet. Jag gjorde halv sats, men skar rätt så små rutor, så det blev rätt många kakor ändå. Jag använde glutenfritt mjöl och det funkade jättebra. Så varsågod, på begäran:


200 g smör
1,5 dl vatten
30 stycken sötmandlar
10 stycken bittermandlar
2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl (eller glutenfritt mjöl)
1 tsk bakpulver
karamellfärg
150 g blockchoklad

Smält smöret och häll i vatten. Mal mandeln. Vispa ägg och socker, blanda i det torra och smöret och vattnet och karamellfärgen. Grädda i en långpanna (jag använde en som är 21 x 31 cm) i 175 grader i ca 30 minuter. Låt svalna, smält blockchoklad och bred ut på kakan. Jag gjorde ett mönster av vit smält choklad, men det gör man ju som man vill. 

3 kommentarer:

  1. Åh Tack så mycket för receptet. Vilka mumsbitar. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Ser supergott ut! Gott Nytt År // Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Wow! Vilka vackra kakor!! Nu vet du ju att vi aldrig äter kakor, men man äter ju med ögonen i alla fall.
    Gott Nytt År/Kram Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!