fredag 28 februari 2020

En svår nöt att knäcka

Nu var det ett tag sedan jag bloggade om trädgård, och det är inte utan att jag är sugen på det! Och naturligtvis, sugen på att börja påta och ordna i min nya trädgård!

Men som ni kanske förstått är trädgården rätt så liten... mer som en stor rabatt typ, i alla fall jämfört med den stora trädgård jag hade förut. Ja, den kanske inte heller var gigantisk, men 1100 kvm yta hade jag att förfoga över, så det fanns att jobba med för mig, så det räckte till i alla fall!

Fast egentligen har jag två trädgårdar, jag har ju en liten yta på framsidan också, som ju också går att ha något på. Just nu är det bara en gräsplätt, med två rosor och lavendel mot husväggen. Flera av mina grannar har satt häckar runt sina små plättar, och jag funderar fram och tillbaka på hur jag skall ha det. Just mina plättar är inga häckar runt, och jag är ju van vid att ha nästan helt insynsskyddad tomt. Här blir det väldigt öppet, samtidigt som häckar tar bort rätt mycket ljus, i alla fall på sikt när det blivit stora, samt att det även tar yta från det lilla som finns... 😏 Ja, det är en svår nöt att knäcka. Insynsskyddat eller ljusare och mer plats för pioner och annat skoj...? Aftonbladet eller Expressen...
Bild från i november, när jag precis flyttat in med mitt pick och pack och diverse krukor med några pioner och annat jag ville ha med mig.... 


4 kommentarer:

  1. Spontant tänker jag att en häck, även en låg, ger dig känslan av ett extra rum. Och många skulle vilja växa i den där skuggan som kan bildas på baksidan. Men det är kanske för jag tycker det är enklare att skapa något i ett avgränsat rum än ett rum utan :) Nu är det ju snart bladutspring och måbär är en häck som jag tycker är såå vacker på våren.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Inte lätt att veta. Jag tror att på en liten yta så kan perenner som pion och annat ändå skapa rumskänsla. Jag röster på ingen häck. Ska bli kul att se hur du gör. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Är inne på samma som Ryttarängen ovan. Med stora perenner som pion och kanske några som är ännu större så lär det inte kännas "för öppet". Om du inte har tänkt dig kunna sitta ogenerat där förstås.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Förstår vad du menar, lite svårt det där. Kanske bäst att låta allt vara en säsong och "känna in" hur du vill ha det...men pioner kan ju aldrig bli fel dock :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!