fredag 10 januari 2014

Trädgårdsåret 2014


...inleds med en bild på mina julrosor, som tack vare att det är en snöfattig vinter (än så länge skall tilläggas...) blommar så fint nu! Förra året var den täckt med snö så man inte såg till några blomster....
Julrosen fick vi för två jular sen, av samme givare som vi fick amaryllisen som just nu blommar så fint - se förra inlägget... Så två julklappar från två olika år blommar alltså just nu!

I övrigt ligger trädgården i vila, även fast jag sett några små skott på lite av varje här och där... Men om några månader är det dags att börja fixa i trädgården igen! Jag har inte några direkta handfasta planer för vad som skall hända i år. Eller  - det är klart, några funderingar har jag ju förstås...
Ser ni det där trädet bakom planket? Vårt gamla körsbärsträd... tyvärr tog Simone och hanvadhannuhettedenandrastormen vårt fina gamla körsbärsträd nu i höstas... Nåja fint var det väl inte direkt, men det var ju som en grön vägg där bakom... (samt hade goda körsbär!) Så nu funderar jag på om jag skall ersätta det, för det ser väldigt kalt ut.
Så här såg det ut när trädet la sig ner efter den andra stormen, när den bröts av vid marken... Det är väl inte den optimala platsen för ett träd, mellan plank och hundgård, men ett smalt högt träd kanske skulle kunna funka. Tips mottages tacksamt!
Sen skulle jag vilja göra en rabatt längs med hela det här staketet. Vill egentligen fortsätta kullerstensstuket som jag har där i hörnet men det är ju det här med att få tag på en massa kullersten...

Sen funderar jag på ännu ett träd, typ straxt framför snett till vänster om planket  - fattar ni? Eller blir det för trångt där? Jag skulle nämligen vilja få den här delen lite lummigare, nu är den så öppen in mot grannen. Eller skall jag sätta två träd (av lite mindre sort?) längs med staketet i den tilltänkta rabatten - hur nära tomtgränsen får man egentligen sätta träd? Ni ser, några handfasta planer har jag inte, bara lösryckta funderingar.... och har ni några förslag så mottages det alltså tacksamt!
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/
Det får bli mitt bidrag till årets första Blommiga Fredag, där temat är Trädgård 2014.
Nu är det äntligen helg - efter två arbetsdagar den här veckan... *puh*

13 kommentarer:

  1. Man längtar då verkligen till sommaren när man ser ditt inlägg....Suck.
    Ha en skön helg utan snöstorm nu!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga planer...blir så roligt att få följa med och se dom förverkligas...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Det där med träd är inte helt lätt. Jag är inte bra på träd, så tyvärr inga tips. Jag kan bara rekommendera Silverpäron igen:) . Själv funderar jag på mörkbladig fläder, Black Lace.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Usch så sorgligt med trädet. Men du hittar säkert någon fin ersättare. Gillar verkligen din fina trädgård, blir spännande att se den nya rabatten hur den blir/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Fina bilder på julrosorna. Och nu lite väder ... Sven hette han ju men nu vill jag helst slippa regnet och få lite vit snö. Ha en fin helg Karin

    SvaraRadera
  6. Roligt att ha lite att fundera på. Smalare körsbärsträd med ätliga bär... ..känner inte till. Men prydnadskörsbär i pelarform finns. Vackra lönnar som blir lagom små träd längs staketet... tankarna far! Julrosen var vacker! Och de härliga sommarbilderna i trädgården inger verkligen hopp.

    Ha en skön helg! Carina

    SvaraRadera
  7. Fin julros! Min julros hann inte slå ut och i natt kom snön. Så där under någonstans ligger knopparna kvar...
    Två mindre träd lät fint!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Så fin julros,mina blommar inte,kanske beror det på flytten,sista året i radhuset blommade de så fint.
    Hade nog satt två mindre träd,ett tips från mej är Klotrobinia,tycker de är så fina o skjuter inga rotskott.

    Ha det gott

    Kramiz från Marianne

    SvaraRadera
  9. Visst är det tråkigt när träd måste bort. Jag måste ta ned trädgårdens högsta träd i vår , ett päronträd som inte längre ser piggt ut. Det kommer bli en enorm skillnad och jag saknar redan de underbara blommorna på våren... Jag läser nu de tips du får om träd. Något måste ju fixa lite höjd och tak i trädgården här också. /Susanne

    SvaraRadera
  10. Så himla synd att det trädet for..det tar ju tid att få ett till träd i den storleken. Härligt med nya planer, för det är ju på vinterns de smids och ibland händer det ju att det verkställs på sommaren:)
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  11. Jag förstår att du vill ha lite insynsskydd mot grannen, men träd nära tomtgräns är inget bra idé... Om de ska täcka något måste de ju bli stora och då finns risken för osämja med sagda granne (om inte grannen också vill ha träd förstås?). Ett förslag är att sätta någon form av spaljé ovanför staketet och sedan låter något klättra där, tex klematis. Sedan kan du plantera fler träd en bit in i trädgården och välja vad du vill där. Det finns höga smala träd, fråga på plantskolan och om de inte har så stora träd, beställ ett i större storlek. Kostar inte sååå mycket mer och du tjänar många år på tillväxten. Stort lycka till med trädplanerna, fler träd i våra trädgårdar är en bra idé! :) Våra favoritträd är kopparlönn, klotrobinia och ullungrönn 'Dodong'.
    Önskar dig en fin söndag!
    Kristina

    SvaraRadera
  12. Så underbara bilder på julrosor! Här har dom inte kommit alls så långt, väntar... Ja det där med träd är lite knivigt... Själv har jag tre favoriter som ska inhandlas så fort jag har bestämt plats för dom, omvända problem alltså :) Silverpäron, Klotrobinia och Ullungrönn är det jag främst går och suktar efter. Kanske kan vara några användbara tips?
    Ha det gott!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  13. När träd dukar under är det verkligen en sorg! Har inga bra förslag men jag hoppas du hittar ett du gillar skarpt.
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!