Pionerna måste få ett eget inlägg, det är de väl värda, trädgårdens drottningar... I år levererar alla mina pioner många blommor, är det månne ett pionår, eller är det bara just mina som har fått för sig att blomma rejält, efter sex år här?
Jag har fem pioner i min lilla täppa, alla fem är medflyttade från min förra trädgård, som var betydligt större och innehöll hela 23 stycken.
Det var sannerligen svårt att välja ut fem stycken att ta med.
Men Do Tell var ett lätt val.
Så även Edulis Superba, som faktiskt är min allra första pion, eftersom den redan fanns i min förra trädgård när vi köpte huset. Då som en liten ynklig planta i ett mörkt hörn. Jag flyttade den till en soligare plats och den blev så småningom gigantisk, så när jag flyttade hit tog jag med en liten tårtbit av den.
En favorit är också Coral Charm, som i år bjuder på hela sex blommor. Det är väl egentligen inte så mycket men den har alltid varit lite snål så det här är faktiskt rekord. Den är så läcker i färgerna, som ändras medan den åldras.
Först är den läckert korallrosa.
Sen ljusnar den lite dag för dag.
Precis innan kronbladen faller är den gul.
Sen ville jag ha några fluffiga med också, här Sarah Bernardt, som samsas med rosen Alchymist. som är rätt lättmatchad då den går i många olika nyanser.
Den sista är jag lite osäker på, om det är en Sarah eller en Shirley Temple.. Jag minns helt enkelt inte vilka jag tog med, det var ju en hel del plantor som grävdes upp, hösten 2019. Men jag gillade verkligen Shirley skarpt, och den här blir vit mot slutet så det kan mycket väl vara en sådan.




















































