onsdag 15 oktober 2014

Katt och trädgård- för hälsans skull!

Det är för lite djur här på bloggen tycker jag. Därför bjuder jag på en bild på Myzan idag, sittande vid altandörren. Min fina lilla Myzan som hunnit bli tre år. Kanske dags att ta tag i det här med kattungar snart, innan hon blir för gammal. Men jag tycker hon själv är som en kattunge ibland, busig och påhittig... Och söt! 
För någon vecka sedan utsattes jag och en hel publik i Kongresshallen för ett test. Ena halvan av publiken fick blunda medan den andra tittade på en film i någon minut, och efter det så byttes vi om. Grupperna fick se varsin film (inga ljud så de som blundade visste inte vad de andra såg). Den ena halvan fick se djur som plågades... och den andra fick se en helt ljuvlig liten kattunge som lekte. 

Sedan fick vi som uppgift att behålla känslan, och samtidigt för oss själva tänka ut så många olika alternativa saker som man kan använda ett gem till. Efter det fick alla som hade hittat på fler än 7 olika alternativ räcka upp handen. Vad tror ni resultat blev? Jo, i kattungegruppen var det mer än dubbelt så många som hade kommit på en massa användningsområden för gem. Kontentan var alltså att vi styrs av våra känslor, och en bra känsla ger kreativitet. Själv gjorde jag förstås en egen tolkning, att just katter gör så att man blir harmonisk och därmed kreativ ;) 


Men sen tänkte jag ett steg längre. Jag tänkte på min andra hobby - trädgård, och hur mycket den ger mig. Att vara i trädgården får mig att må bra, kreativiteten sprudlar, jag gräver och flyttar och har mig, vilket gör att jag mår ännu bättre och så blir det en god spiral! 

Så jag är helt övertygad om att jag har mycket att tacka både mina katter och trädgården, för att jag mår så bra!  Det ger mig så mycket glädje och harmoni! 

13 kommentarer:

  1. Det ligger säkert något i att djur skapar harmoni, välbefinnande och därmed kreativitet. För mig har hundar mycket bättre effekt än katter (som jag mest uppskattar på bild) men inget kan få mig på så gott humör som en eftermiddag i sällskap av mina föräldrars hund.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nog är det så! Både djur och trädgård ger frid i själen! Myzan är ju så söööt! Tänkt om jag ska försöka på nytt med en kisse men lite annat har dykt upp så jag får nog skjuta kissarna på framtiden.

    Ha en bra dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Åå är hon redan så stor. Jag kommer ihåg när du fick henne. Så himla söt! Det är underbart med djur, jag är så glad att vi har Lykke:)
    Ha en fin dag i regnet
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så vacker Myzan är. Det kanske är därför man går in någon slags depression på hösten. Inte lika roligt att jobba i trädgården, går inte heller. Tur man har katterna och hunden då. Som volontär på katthem får man dessutom extra mycket glädje och kärlek. I dag blir nog trots allt inne jobb. Kram

    SvaraRadera
  5. Jag förstår precis vad du menar.Mina tre missar hjälper mig att bli lugn efter en jobbig arbetsdag och trädgården ger mig energi. Perfekt kombo :)

    SvaraRadera
  6. Visst är det så, jag håller med dig i allt du skriver. Djuren ger oss mkt glädje, även en trädgård fastän man får jobba i den, men det är det som ger oss harmoni.
    Myzan är verkligen mysig, även Casper & Jesper och de är lite speciella katter.
    Min Sixten gör mig barnslig men det struntar jag i, jag trivs med det och känner mig barnsligt lycklig.
    Likaså trädgården, utan den inget liv. Nu ska både jag och trädgården gå i ide fram till våren, *fniss*
    Utan vårat älskade barnbarnsbarn Leonard hade det också varit tråkigt.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  7. Intressant test (även om jag tycker synd om den som fick se plågade djur). Jag tror det ligger mycket i det där du skriver om. För min del ligger hundar närmre hjärtat men de tär ju som med skog och hav, det beror nog på vad man är uppvuxen med.
    När jag blivit hundbiten i våras lämnade Ronja, vår hund, inte min sida. Hon slickade mina tårar många gånger (så fort jag skulle röra mig typ) och tryckte sig tätt mot soffan där jag låg. Det gjorde mig trygg. Trygg så att kroppen orkade fokusera på annat än rädsla, så som läkning av sår tex. Tror att det är samma som händer när vi har möjlighet att låta vår hjärna tänka bra tankar, känna bra känslor, känna lugn - då blir vi kreativa och känner energi.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Oslagbar kombination av lycka - katter och trädgård. Så fram för fler katter och mer trädgård i livet!
    Hej hopp, och ha det gott.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  9. Intressanta psykologiska test, det säger mycket. Och jag tror kanske att olika personer dras till olika saker att titta på också, dom destruktiva tittar kanske mer på våld än dom harmlösa och då spirar det goda! Ja, man kan tolka och tolka och vända och vrida på det. Men husdjur och trädgård lockar fram det goda i människan det är jag helt övertygad om!
    Du är god!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Absolut! Håller med till fullo - vad vore livet utan en katt och en trädgård?! Inte mycket...
    Men ibland kan min katt driva mig till vansinne, när hon missar kattlådan, hoppar upp i soffan med svart tassar eller lägger en hög med fåglar på trappan..ja ja...det ingår i priset att ha katt hi hi.
    Ha en skön helg!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  11. Håller fullständigt med dig . Det är för lite katter i våra bloggar, tycker jag som kattälskare. Vår förra katt blev 21 år och stoftet spreds ut i trädgården och vid ån nedanför huset. kanske därför alla kvarterets katter vill vara här jämt. trots Snoddas nu 10 år som är störst och starkast, men snällast. Testet förvånar mig inte. Harmoni och kreativitet hör ihop och avspeglar sig i bloggen. Som i din!

    Kram till dig och Myzan och de två andra förstås.

    SvaraRadera
  12. Åh, så fin Myzan är!
    Intressanta reflektioner du berättar om. Visst är det så att om man har ett djur eller någon annan att bry sig om, och dessutom en trädgård, så är man lyckligt lottad! För jag tror att man mår bra av att ha någon eller något att pyssla om. Och kreativitet föds ur harmoni - så sant!
    Önskar dig en skön helg! /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  13. sooooo süß ist ihr kater!!! alles liebe von angie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!