fredag 19 april 2024

Antingen eller...

Jag hoppar på Elisas fredagsfrågor idag, perfekt när man har lite bloggtorka. 

Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken? 

Alltså, jag är inte speciellt road av matlagning. Jag skulle önska att jag var en sån där organiserad typ som tog fram alla ingredienser och njöt av matlagningen i lugn och ro. Men det blir alltid så stökigt och stressigt när jag håller på. Jag börjar liksom i fel ände, nämligen med att sätta på stekpannan, och sen tar jag fram och börjar skära det som skall lagas, och då blir det bråttom, ja ni fattar kaoset kanske. Så nej, jag föredrar nog att ta hand om disken. Så blir det klokt gjort, hahah, och det blir ordning och reda och putsat och ingen flammig spis, och man pular på i sin egen takt och det är klart när det är klart liksom. 

Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?

Det beror ju förstås på årstiden, men jag säger nog inomhus, känns mer ordnat (?). Tänker på när det var Corona och vi firade jul utomhus, det funkade ju men nog är det mysigare inomhus alltid. 

Handlar du hellre online eller i affär? 

Man borde ju säga affär, pga att affärernas överlevnad på bygden. Och jag gillar att gå och klämma och känna på saker. Men när det kommer till kläder är det ju rackarns bekvämt att klicka hem och prova plaggen i hemmet istället för att krångla av och på med kläder i en provhytt. Fast överlag tycker jag det är så himla tråkigt att handla kläder! Inredning och växter däremot, det gillar jag, och det vill jag göra en i fysisk affär.

Titta på soluppgång eller solnedgång? 

Älskar solnedgångar! Vid soluppgången är jag inte vaken... 

Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting? 

Jag gillar att det inte är så mycket inplanerat inför semestern, sen är det ju trevligt med några upplevelser, men helst spontana sådana. 

***

Semester känns dock verkligen avlägset just nu, med 2 plusgrader ute och till och med lite snöflingor i luften! Isande kallt verkligen, burr... 

Önskar er en trevlig helg! 

4 kommentarer:

  1. Snökorn landade även på mitt huvud i dag. Så himla onödigt! Håller helt med dig om att spontana, oplanerade äventyr är de bästa, även på semestern.

    SvaraRadera
  2. Minns när jag skulle åka på mitt livs resa, en rundresa i USA i början av 80-talet innan internet erbjöd en massa info. Jag lusläste varenda bok på ämnet resor i USA, kollade kartor, hittade ställena jag inte ville missa osv. Resan blev precis så bra som jag hoppats. Åker jag bort på semester vill jag gärna ha någon koll på vad som finns att se och uppleva, men ingen stress. Matlagning är rätt tråkig när man är ensam. Men jag kämpar på o äter sen samma mat ett par tre dagar eller slänger i frysen. Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. jag brukar njuta av att läsa på och planera inför semestern. det är halva nöjet. sedan kan en göra som en vill på ort och ställe. soluppgångar är inget för en sjusovare. jag tycker att det är kul att då och då kolla klädaffärernas utbud. vad det gäller matlagning är det ingen favoritsysselsättning. jag kan mycket systematiskt plocka fram allt jag behöver för en viss anrättning; hacka och strimla och sedan går luften ur mig och jag ångrar hela tilltaget.

    SvaraRadera
  4. Kul att du är med på fem en fredag. Elisa har kört med sina fem fredagsfrågor bra många år nu. Är också generellt bara uppe för att kunna njuta av solnedgångar.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!