tisdag 15 augusti 2017

Gå på muséum

Det är bra med fastlandsfrämmande, då får man "leka" lite turist på sin egen ort. Här finns ju så mycket att se, men ibland behöver man en "orsak" att göra de där sakerna. Som att gå på muséum till exempel. Minns att jag pratade om i början på sommaren att det var längesen jag var på Bungemuséet, och det var våra gäster sugna på, så det blev en tur dit. 

Jag har ju alltid varit så fascinerad av hur folk har levt och bott, och här kan man verkligen drömma sig tillbaka och försöka föreställa sig hur de har haft det förr... Från mörkt och murrigt 1600-tal...
1700-tal


till ljusare - med tapeter och pelargoner i fönsterna - och frodig liten täppa på 1800-talet. 
2000-talsungdom som tyvärr inte är jätteintresserad... Men sen blev det gofika på deras café och då var hon förstås med på notorna...😏

4 kommentarer:

  1. Bra med gäster så man får turista lite. Samma här, ofta blir det ett besök hos Carl Larsson. I år har jag inte haft någon sådan "visning"... hm, får nog ta mig dit själv då. Ett måste för mig varje år!

    God onsdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. De unga blir också äldre till sist och då kanske intresset kommer smygande då.
    Trevligt att få gå på museum och få se gamla prylar och möbler m.m.
    Vårt hus är från 1890 och generation 6 från den tiden, det finns många gamla saker i brygghuset från en svunnen tid här, kanske ett litet museum.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Jag är ganska duktig på att besöka ställen och museum faktiskt! Älskar museum!
    Var ofta ute på "tur" när jag bodde på Öland, där finns massor att se :)
    Tyvärr finns inget kul att åka till här i trista Blekinge/Karlskrona...galet trist!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen historia och tycker att det är jättespännande med gamla ting och hus. Så roligt det hade varit och få resa lite i tiden och uppleva allt på riktigt!
    Ha en fin helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!