onsdag 2 augusti 2017

Hallrenovering klar!

Det tog tid men nu är äntligen hallrenoveringen klar! 
Före. 
Jag hann inte ta några förebilder förrän mannen börjat riva, men jag hittade ett par gamla bilder. 

Efter
Före. 
Som ni ser satt det en liten "smatt" eller vad man skall kalla det, mellan trappan och väggen. Detta gjorde att trappan tog onödigt mycket utrymme av golvet, och är något som har retat mig under åren. 
Men med lite pussel och snickrande så försköt vi (läs maken - men det var min idé😏) den nedersta sektionen in mot väggen. Vi tog också bort den nedre delen av trappräcket så hallen känns större än förut. 



Trappsteget som lyktan står på fick alltså göras bredare för att det skulle stämma, och det bakre vagnsstycket förlängdes, men med spackel och färg så syns det ju inte! 

Vi hade planer på att bygga in trappstegen helt, för att få dold förvaring under trappan,  och började med att ta bort de små brädorna under varje trappsteg, men sen insåg vi att hallen skulle upplevas mycket mindre med täckta steg, så det ändrade vi under resans gång. Det fick  helt enkelt bli en större byrå istället! Men de små brädorna satte vi inte tillbaka, vi tyckte det här blev lite luftigare. 

Elementet är borta och numer har vi alltså golvvärme, fast det får vi ju inte njuta av förrän i höst. Golvet är linoleum, Forbo Marmoleum Click, färgerna Silver shadow och Orbit. Linoleumgolv känns jättebra, det är ett miljövänligt golv av naturmaterial (linolja och jute) och är skönt att gå på. Trappfärgen är Jotuns Morgondis. 

Tapeten är Morris & Co Seawed Silver. Byrån från Ikea och knopparna från Indiska (om någon undrar så är vi tyvärr bara sponsrade av vår egen plånbok...😆).

Katten är en Harry. Skohyllan snickrade mannen ihop av det överblivna trappräcket, samt rundstavar á la Ernst! 


Den här älsklingen trodde förstås att det var han som var i fokus, när matte var igång med kameran, så han poserade glatt 😻
Det enda "problemet" nu är att det inte är samma golv i angränsande rum, vilket är att föredra om ni frågar mig... jag vill gärna fortsätta med samma plattor i köket, men nu får vi lugna oss ett tag... 😏

Vill ni se hur det sett ut under renoveringens gång finns några inlägg här, och här och här.

11 kommentarer:

  1. Så himla snyggt det blev.Mjuka varma färger.Så skulle jag gärna ha det i vår hall.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Men wooow så fint det blev. Trappan blev ju en helt annan trappa genom att ta bort de smala bitarna. Ja visst skulle det vara fint med samma golv i köket, absolut. Ha en fin dag, du är väl ledig på onsdagar om jag minns rätt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Snyggt, snyggt, snyggt! Och det gröna i golvrutorna försvann som det skulle! Såklart ni måste fortsätta med rutorna in i köket också... så småningom. Jättesnygg tapet som är så mycket du!

    Hoppas du fick regnet jag skickade? Eller kanske det kommer ikväll?

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Wow! Vad snyggt det blev!! Men jag förstår det där med nytt golv i köket; "Det ena ger det andra!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Jättesnyggt! Vilken förändring, bra jobbat.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Den moderna 'locken' blev helt annorlunda. Tur det blev en blommig tapet på väggen som bröt av det gråa, tyvärr är jag inte förtjust i de där plankorna, men jag vet att de är väldigt omtyckta av många. Ett barnbarn och en dotter har dem i sina hus, det passar hos dem och dig men inte i mitt hem på landet.
    Håller med dig om att golvet borde fortsätta i köket i samma stuk, golvet är snyggt och praktiskt. Så jag förstår att du är nöjd med det nya för det blev snyggt och trendigt.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  7. Så snyggt! Och ja, jag tycker också att golvet ska fortsätta. :) Vi har sådana golvplattor i flera rum i huset och är mycket nöjda med dem.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Hej! Här hos dig hamnade jag via en annan blogg!
    Så snyggt! Älskar rutiga golv och den där tapeten är så underbar! Tack för inspirationen! :)
    Mvh, Gunilla

    SvaraRadera
  9. Fräscht och snyggt blev det så klart med design a la bloggerskan herself och så skönt att det är färdigt.
    Grattiskram

    SvaraRadera
  10. Men åååh, så fint det blev!! Supersnyggt! :-) Förstår att ni vill fortsätta med samma golv in i nästa rum, det skulle säkert bli jättefint! Och vilka vackra rosenbuskar du har!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  11. Å, så jättefint! Jag skulle kunna bo i din fina hall! Helt enkelt en fullträff. Håller med dig om att det är fint när man inte har allt för många olika golv, men nåt kan gärna avvika i köket eller hallen enligt min mening. Svag för rutor.
    Önskar trevlig helg och grattis till nya hallen!
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!