fredag 15 maj 2015

Min majträdgård

Välkommen in och kika lite i min trädgård!
Nu börjar det hända lite ute i trädgården. Ja, trädgårdsmöblerna har i och för sig inte kommit fram, men snart så... men det som växer, det växer om man säger så!

Funkia som tittar upp, i bakgrunden en helvit sort, White Feather, dock har jag för mig den blev lite grön när den blev "fullvuxen". 
Här växer det på bra, med både gamla och nysatta tulpaner

Gamla sorten Claudia som funnits här sedan 2010
...och nya sorterna Groenland och Spring Green

Pärlhyacinterna är jättehöga


Olvonet börjar blomma, mmm doften är stark och söt! 

Päronrabatten frodas
Även här finns några nya tulpaner. Hade nästan glömt att jag satte lite nya tulpaner i höstas, men det gjorde jag och det var ju en trevlig upptäckt...;)  Här Holland Chic. Visst gör den skäl för namnet!
Här med den något mindre kusinen Little Beauty, som funnits här i några år. 
Mina favoriter, Violet bird, som också återkommer varje år, vilket jag är så glad över, annars är det ju många av de nya sorterna som bara stannar ett år.

Också återkommande sort, dock namnlös.
Buskpionen på gång, med rekordmånga blommor i år!

Nu backar vi lite, ut mot den andra sidan av huset.

Här vid kattgården grävde jag nyligen upp en ros, och gav bort till en arbetskamrat. Jag var helt enkelt inte så förtjust i den, och här blev det liksom tårta på tårta ros på ros. I det här inlägget funderade jag fram och tillbaka hur jag skulle göra. och nu får den det bättre hos henne (och skall få vara med om Öppen trädgård hos henne i sommar, det ni!) Här satte jag istället stäppsalvia som jag delade och flyttade från en annan rabatt, tror det kommer funka jättebra till rosen och nävorna. 
Snipp snapp snut, så var visningen slut! 

torsdag 14 maj 2015

Ljuvlig dag


Ömsom regn och ömsom sol. Regnbåge från i går kväll, men idag har de varit....

...helt underbart! Sol och ljuvligt, precis som det "skall vara" i maj... Har fått en riktigt skön dag i trädgården! 

...och in har kommit en första blomma från buskpionen. 

onsdag 13 maj 2015

Långledigt!

Blommorna som pryder våra träd nu, finns det något vackrare...?


Ja, så var då arbetsveckan avklarad...;) Inte så dumt! Ledig onsdag, röd dag torsdag och klämdag på fredag, ja jag klagar då inte! Idag blir det nog lite städning, sen hoppas på att blåsten lugnar ner sig, så man kan vara ute... annars får jag väl vara inne, kanske virka klart och läsa vidare på boken jag håller på med. Så skönt med lediga dagar, när inget speciellt står på schemat...

söndag 10 maj 2015

lyxiga chokladmuffins



Sugna på något gott till söndagsfikat? Lite lyxiga men ändå busenkla att baka, är de här muffinsen, som gärna kan vara lite kladdiga i konsistensen. 

175 g smält smör
100 g blockchoklad
2 uppvispade ägg
2 ½ dl socker
1 krm salt
100 finhackade nötter
1 dl vetemjöl

Lägg blockchokladen i det smälta smöret och låt det stå tills det har smält. Rör sedan i resten (jag sa ju att de var enkla!) och fördela i 18 stycken formar. Grädda i 200 grader i ca 10-12 minuter. 


fredag 8 maj 2015

Kajpsoppa

Visst har jag recept på kajpsoppa! Vi åt den i går kväll, och den var faktiskt ljuvligt god, om jag får säga det själv...;) Och barnen höll faktiskt med! Som med allt annat finns det många olika recept, men så här gör jag: 


Kajpsoppa
En knippe kajp, ca 2-3 dl i hackat tillstånd
en klick smör
8 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
ca 3 potatisar
2 dl grädde
Skär kajpen i bitar och bryn i smör i en kastrull. Häll på vattnet tillsammans med en grönsaksbuljongtärning och potatisen som är skuren i bitar. Låt detta koka i ca 15 minuter, tills potatisen är mjuk. Mixa sedan detta till en slät massa. Häll tillbaka i kastrullen, häll i grädden och låt allt bli varmt. Ät och njut! Vill man ha mer sting kan man antingen ha in en extra buljongtärning eller så salta och peppra sig fram till rätt smak, men jag gillar när den är lite "len" i smaken. 

Ps:  Kajp är en slags skogslök som växer vilt på Gotland och andra kustnära områden i södra Sverige. Jag tror den mest liknar purjolök i smaken. 

torsdag 7 maj 2015

Jag, en trädgårdstjej!

Nej, det här inlägget är inte sponsrat (tyvärr...) Nåväl, det kom i alla fall ett paket till mig igår. Med ett par trädgårdsbyxor! Ja, va fasen - mannen har jaktkläder när han jagar, barnen har handbollskläder/gymnastikdräkter, och vad har jag när jag utövar min hobby? Jo, mina uttjänta jeans. Så det var dags att ändra på tyckte jag, så nu är jag en...

...garden girl! ;) Barnen tyckte byxorna var lite töntiga, men det tyckte inte jag, och jättesköna var de med, med en stretchkil i sidan, så man kan böja sig och röra sig fritt! Här står jag, med nyplockad kajp, som växer vilt i ena hörnet av min trädgård. 

mmm, så nu blir det kajpsoppa! 


tisdag 5 maj 2015

Förena nytta med nöje

Jag fick en fråga av Agneta om hur det går med min virkning! Och eftersom jag inte hade nåt annat skoj att blogga om så kan jag väl göra ett inlägg om det ;) Jojo, det går finfint det! Det ligger lite garn på botten av korgen, det är allt vad som finns kvar, och jag har tänkt att jag kör på så länge det finns garn, så får filten helt enkelt blir så stor/liten den blir.

Det har varit en ypperlig sysselsättning när man sitter vid teven, och som jag troligen kommer att sakna när det är slut! Men nu är det så med mig att när väl trädgårdssäsongen drar igång med sköna kvällar och så, så ser jag nästan inget på teve, så det passar ju bra att garnet tar slut. Vet dock inte om jag hinner sy ihop den, beror helt på vädret alltså!


Apropå att titta på teve. Mina tjejer fick hela serien "Friends" i julklapp, det är - för den som inte vet - 10 säsonger situationskomedi som gick på teve mellan åren 1994-2004. Och jag är ju lite hopplöst efter, så jag har inte fått upp ögonen för den serien förrän nu,  när mina barn började se den. Men oj, så skoj den är, den är liksom så där okomplicerat rolig och härlig. Och skratta behöver man! Vi har tillbringat många timmar tillsammans i tevesoffan, och blivit helt "friendsifierade" alla tre! Så jag har verkligen förenat nytta (virkningen) med nöje (glädje och skratt) och umgänge med mina barn, tre flugor på smällen alltså! När barnen blir lite större får man ta vara på de stunderna, det blir annars inte så ofta som vi vill se något tillsammans, tiden är förbi när åtminstone den stora ville se Let´s Dance och Idol och sånt med mamma...