onsdag 13 oktober 2010

Tillbaka till hemön!

 

Ja, så var man då åter hemma - efter en vecka på Mallorca! Det har varit en skön vecka, med 24-gradig värme på dagarna - alltså ungefär som svensk sommarvärme. Mest sol men även lite moln, regn och åska. Framförallt har det varit lata dagar - ingen städning, bäddning eller ens diskning. Minsta lilla disk tog städerskan hand om, vilken lyx va! Fast jag har latat mig mycket så har jag ändå varit lite aktiv, för hotellet erbjöd massor av olika gympapass. Så jag har provat både vattengympa, afrodans, en variant av yoga/pilates/taichi mm..
utsikt från balkongen
Vi bodde på ett riktigt barnvänligt hotell, det fanns nåt för barnen hela tiden. En mulen dag tänkte vi ändå att vi gör en utflykt som är lite mer vuxenrolig. Vi for vi in till Palma med buss, har ju hört att det skall finnas så mycket gammalt fint att se på - precis som jag gillar. Det blev tyvärr inte den där härliga utflykten som jag hade tänkt... (här vill jag varna känsliga läsare - ni kan hoppa över texten ner till nästa bild) Nästan två timmar med lokalbussen, med många stopp som det innebär, satte ju igång yngsta dotterns åksjuka - som vi nästan hade förträngt att hon har...:-(

Bussen blev snart full och vi ombads att ha henne i knät så att fler kunde få plats, så hon fick sitta i pappas knä. Efter ett tag började hon alltså att må illa, och kräktes över sin tröja och halva håret. Även pappas byxor fick sig en "skvätt". Ja, sen när vi väl kom fram så var det bara att slänga hennes tröja i närmaste papperskorg och in och tvätta av hår o hela henne på närmaste toalett. Sen fick vi ägna en stund i brusande storstan att hitta en affär som sålde barnkläder. När hon äntligen hade fått något på överkroppen så var det dags för lunch, och för att göra barnen lite gladare gick vi in på Burger King - fast det kanske inte var riktigt vad jag hade tänkt mig... Nåja, när vi stod där i kön var det dags igen, för en "eftersläntrare" eller vad man skall kalla det - det var i alla fall bara att rusa ut ur restaurangen och vi hann väl bara några meter utanför så la hon en pizza...kanske inte världens bästa reklam utanför ett hamburgeri... :-p

Nåja, sen hade ingen i familjen någon lust att gå någon längre sträcka och att ta lokalbussen för sightseeing i Palma var det inte tal om...Så vi flanerade lite i kvarteren närmast busstationen i väntan på hemfärd..Nåja, katedralen i Palma står väl kvar så jag kanske får fler möjligheter att se den!




Och några fler bussutflykter var det inte tal om...resten av tiden var det hotellet och poolen som gällde! Inget som gjorde barnen nåt! På kvällarna njöt vi av god mat med härlig efterrättsbuffé...och shower varje kväll med urduktiga artister!

I går kväll landade vi på Gotländsk mark och borta bra men hemma bäst - passar i alla fall in på mig! Idag börjar jag med ledig dag (!) och idag har jag investerat i mig själv - efter en skön stund hos naprapaten (har besvär med ena axeln) så köpte jag en yogamatta och två dvd:er - en med yoga och en med afrodans! Blev inspirerad på resan och det är ju bäst att smida medan järnet är varmt!

8 kommentarer:

  1. "Ni hade ju i alla fall bra väder!" Nej - skämt å sido var det väl inte så kul att dottern blev åksjuk. Tråkigt, men annars verkar ni haft det bra.
    Var bodde ni? Vi har varit på mallis ett par gånger och då bott både i Alcudia på Ses Fotges och Pollensa på Motelyn - fast det var på den tiden dom ställena inte var exploaterade ännu. Fanns bara några enstaka hotell på varje ställe. Motelyn var vårt favoritställe. Men VÄLKOMMEN hem till den här underbara ön!

    SvaraRadera
  2. välkommen hem igen.du som bor på den vackraste ön.
    Fina bilder du visar från Mallorca,har aldrig varit där,men hört att där är väldigt vackert.
    kramizar till dej

    SvaraRadera
  3. Va´kul ...att ha varit på en sån härlig semester....jaja om man bortser från dotterns åksjuka. Inte roligt. Fina bilder. Kramar

    SvaraRadera
  4. Fy vad trist det blev under er utflykt, men jag hoppas att ni minns det andra dagarna också.

    Det bästa med att åka bort är ändå att komma hem igen!

    SvaraRadera
  5. Trevligt med semester varmare länder och nya vyer för ögat:)
    Trist med åksjuka och förstår att det blev lite turbulent.

    Hoppas du får njuta av många sköna höstdagar på hemmaplan.
    Hos mig är vintern på väg i natt med snöfall :(

    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Stackars lill-tjejen! Åksjuka har vi sluppit i vår familj som tur är. Ser ut att ha varit en härlig semester i övrigt i alla fall.

    Afrodans har jag gott på med Friskis & Svettis. Det är verkligen kul och jättejobbigt! /Anette

    SvaraRadera
  7. Stackars din tjej.. Jag har alltid varit åksjuk o det är inte roligt- JAG VET. Använder numera handledsband-köpt på apotek- o det hjälper ngt.
    Alltså skönt att vara hemma igen förstår jag, men visst blev det fina minne fr. Mallorca ändå. Tänk att du ska dansa o Youga det är inte alls dumt
    Stor kramis Ninne

    SvaraRadera
  8. Otäckt med åksjuka, det begränsar ju lite grand.
    Mallis börjar ju bli inne igen, men jag har ingen längtan dit. Skulle hellre åka till Gotland, där jag ALDRIG varit!!!!Min sambo är fd. orienterare, så han har besökt ön ett otal gånger, så det är svårt att få honom med dit.
    Trevlig helg
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!