söndag 12 december 2010

12. Tredje advent!

När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr.
Och mamma bakar kakor
och har ett fasligt styr.

Och det är precis vad mamma gör denna helg, bakar och har ett fasligt styr.. :o) Igår blev det pepparkakor och idag är det dags för lussekatter. Syr julklappar gör jag däremot inte, jag la upp ett lucialinne igår förstås, så lite sömnad har jag ägnat mig åt..:o) Idag skall vi också hinna med ett besök vid stora Icaaffären, där ingen mindre än Idol-Olle och två av de andra idolerna skall sjunga! Det måste man ju se, om man får tro 11-åringen...!

ps. pepparkaksformarna är från Kvinnfolki, som är ett nätverk av kvinnliga gotländska hantverkare nära Visby hamn, väl värt ett besök!

7 kommentarer:

  1. Trevliga pepparkaksformar!
    Och vad gott det ser ut med pepparkakorna!
    Tror jag får ta fram vår sissta bit pepparkaksdeg och baka ut den idag. Eller ska jag satsa på lussebullar ?! Köpte hem ingredienser till det i fredags i alla fall. Får ta en funderare!
    Sen ska de räcka ända till nästa helg, kan man baka dem så här tidigt då ?!

    Fortsatt trevlig bakhelg!

    SvaraRadera
  2. Tycker det är liiiite fegt att skylla på att barnen vill se Olle;)

    Kakor ska det bakas här idag också, av maken och barnen. Själv ska jag jobba!

    Förresten var inte Olle bagare? Skicka hit honom!
    /kram Anette

    SvaraRadera
  3. Vilka supersnygga siffror på ljusen. Jag gillar verkligen det där med blockljus istället för traditionella adventsstakar. Gillar förresten hembakta pepparkaor också... Ha det gott.// Peter

    SvaraRadera
  4. Håller med Anette, skyll inte på ungarna! Olle SER jag också gärna på, han är riktigt tjusig!!

    Jag hör av mig när min "tjejloppis" ska gå av stapeln. Det blir alltså endast saker till oss damer, alltså mycket prydnassaker. T.ex. så har jag en karaffsamling med både moderna och gamla kristallkaraffer jag tänkte göra mig av med.

    SvaraRadera
  5. Så flitig du är med bak o julstök.Själv bakar jag inget längre.
    Kvinnfolki besöker jag varje sommar,det är ett måste.

    Ha en skön helg.
    Kramiz till dej

    SvaraRadera
  6. Ja nu är det full rulle i köken, härligt med den goda doften av pepparkakor. Här blev det två mjuka pepparkakor idag.
    Ja idolerna kan va kul att se på riktigt också, jag ska nog till stan när Jay min favo kommer hit den 21 december..får väl trängas med alla andra. Va fin din gamla träljusstake blev, jag målade också om en som legat i förrådet i många år. Nu kan jag använda den året runt med olika färger på rosetterna och ljusen.
    Ha en fortsatt skön tredje advent
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  7. Vilka snygga granpepparkakor. Olle är även min dotters favorit. Ja, han är ju kanon bra. Även om Jay är favoriten för mig :-) Fina adventsljus och staken i ditt förra inlägg är ju så fin. Har sett sådana på loppisar. Får kanske köpa mig en och måla. Mysigt med din adventskalender varje dag. Kramar

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!