fredag 31 december 2010

Planer för 2011

Jag gör som förra året - jag ger inga nyårslöften men jag berättar om några av planerna och vad jag vill göra. Jag börjar i trädgården med en gräsplätt som jag länge gått och sneglat på - en gräsplätt som jag vill förvandla till något "annat".

Så här ser det ut på ena sidan om trappan vid altanen. Här la jag stenar för ett par år sen. Ett jobb som tog mycket tid, framförallt att få tag på all sten och bära hem dom.

På andra sidan trappan har vi som sagt en gräsplätt! Här vill jag göra nåt, men att hitta och bära hem så många stenar är nog inte realistiskt, men kanske grusa upp den och plantera några buskar och perenner på några ställen. Den där tunnan är ju i och för sig ingen vacker syn, men den är praktisk...några tips?

Den här rabatten förlängde jag i höstas, så den skall göras klar, med stenläggning och finputsning av planteringen, vilket innebär en massa tänkande och omflyttande och en del nyinköp. Alltså bara en massa roligt! Det tunga, tråkiga men nödvändiga blir gräsranden bakom, där skall jag lägga täckduk och x antal säckar täckbark. Kan inte ha rabatt ändå in till häcken, som blir så stor och "i-vägen". Den växer en halvmeter åt alla håll på en säsong ungefär...Jag återkommer om dessa två projekt i trädgården längre fram på säsongen! 
 
*******
Inne har vi planer på ett nytt badrum, framåt hösten. Ett förråd som vi har nu skall omvandlas till gästtoalett och plats för bad i badkar, om planerna går som vi vill! Jag sneglar också på köket, som jag vill måla om i vitt! Vi får se hur det blir med den saken, man skall ha tid och lust! Makens dröm är en öppen spis/kakelugn, och efter de här två vintrarna kan jag ju inte annat än hålla med om att det skulle vara underbart med en extra värmekälla!
*******
Men alla planer kan ju bara genomföras om vi lever och har hälsan - och det är något jag har förstått efter det gångna året är det viktigaste. Jag önskar innerligt att vi får det och att alla mina närmaste också får det! Ja, alla ni andra också förstås! Tack alla ni som tittar in här hos mig, ni förgyller mina dagar!
Och nu vill jag passa på att önska er alla ett riktigt

19 kommentarer:

  1. Gott nytt år! Hoppas 2011 blir ett fint år och en fin sommar för trädgården :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Härliga planer som jag ser fram emot att få följa. Gott Nytt år. Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt med så mycket att se fram mot.Jag ger poäng till mannen som vill ha kakelugn eller öppen spis. Finns inget mysigare än att tända i den, regniga höstkvällar eller kalla vinterdaga
    Det enda nyårslöftet jag ger, är att vara snäll och ta hand om mig själv.
    (känns som jag alltid kommer i sista hand)
    Det blir kul att följa dina jobb i trädgården.
    Gott Nytt År!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Happy New year! I love your pathway and the garden looks lovely!! Good luck with your plans!

    SvaraRadera
  5. Jag önskar dig ett Gott Nytt År! / Irene

    SvaraRadera
  6. Önskar dig ett riktigt gOTT NYTT ÅR.


    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  7. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig.

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul att planera nya saker i trädgården. Jag tycker att din idé med grovt grus med vackra buskar/prydnasgräs/perenner i låter alldeles excellent! Lycka till!!
    GOTT NYTT ÅR
    Susie

    SvaraRadera
  9. Allt gott!!
    Varmaste kramen Namnen

    SvaraRadera
  10. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dej.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  11. Snart nytt år med nya planer - härligt!
    Gott Nytt År!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  12. Önskar dig ett gott nytt år med god hälsa så du kan genomföra dina planer !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Gott nytt år till dej från mej
    kram

    SvaraRadera
  14. Det är väl härligt med planer och visioner. Man har alltid något att se fram emot då.
    Jag hoppas du får ett riktigt bra 2001.
    Gott Nytt År.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  15. Mycket nya planer nu.....härligt :)

    Hoppas vi alla får ett UNDERBART år :)

    Välkommen på

    H
    A
    P
    P
    Y

    N
    E
    W

    Y
    E
    A
    R

    P
    A
    R
    T
    Y

    Håkan

    SvaraRadera
  16. Hej där!
    Jag kikar in för att önska dig ett rikgtit fint och Gott Nytt År!
    Jag ser fram emot att se hur du fortsätter med dina projekt i år.
    Varmkram H.

    SvaraRadera
  17. Härliga trädgårdsplaner jag ser fram mot att följa resultaten ett gott nytt år till dig//Britt

    SvaraRadera
  18. Vilka fina planer du har.
    Ser fram emot o se resultatet.
    En Gor fortsättning på 2011 önskar jag dej.
    Kram

    SvaraRadera
  19. God fortsättning på 2011 - hoppas det blir ett bra år! tack för din kommentar - den värmer!
    Tunnan du har är kanske inte så vacker, men en sådan skulle önskar jag mig också. -Väldigt praktiskt!
    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!