tisdag 27 augusti 2019

20 år i min trädgård, del 2.

Idag fortsätter min resa tillbaka i tiden, som jag påbörjade i gårdagens inlägg. Idag kollar vi på husets andra gavelsida, en sida som var "fulsida" i många år. Den fick stå tillbaka, av förklarliga skäl, för det här är ingen sida som vi egentligen är på så mycket. Det är inte vår huvudentré, och det är inte heller en sida som man "hänger på" direkt, som man gör på baksidan. 

Här vid hundgården stod ett stort gammalt körsbärsträd (den som syns längst fram och till höger i bild) men en storm tog tyvärr det trädet. Men som tur så självsår den sig (eller är det rotskott?) så här ser ni ett lite mindre i mitten och en liten "buske" till vänster där vid altanen.
Den lilla busken har växt sig rejält stor och har gett mycket körsbär i många år! 


Men tillbaka i tiden igen, och här var som sagt en riktig fulhörna! Här hade vi börjat röja, först skulle ju pilen ner, som jag berättade om i gårdagens inlägg.
...eftersom vi skulle grusa upp här på framsidan. 
Här stod också ett mycket fult, provisoriskt (läs i många år)  staket (där bakom det vita planket syns förresten ännu det gamla körsbärsträdet). 

Grus på plats och så även nytt staket, 2012.
Innanför staketet var det ju fortfarande trist och tråkigt. 
Jag började gräva...
Och det blev först en liten rabatt här i hörnet. 
Men det räckte inte med det...jag ville göra en rabatt längs med hela staketet. Nu hade också körsbärsträdet försvunnit, så jag ville ha några träd här med. Jag ville få lite insynsskydd mot grannen helt enkelt. 
Det blev en kullerstensrabatt längs med hela staketet. 

En rödlönn planterades vid planket och en klotrobinia på långsidan. Och så lite rosor och lite annat smått och gott.  


Och här blev plötsligt fint och prydligt  i den forna fulhörnan! 


Och nu i år har här nästan blivit en djungel...

Eftersom bland annat schersminen har brett ut sig åt alla håll! 



Även buskarna här i hörnet, en syren och en blomsterkornell har blivit rejält stora, så visst har det blivit lite mer insynsskydd! 


Och i år fick jag för första gången njuta av en blommande blomsterkornell! 
På den här sidan har vi också en kattgård, och med den en rabatt framför förstås... 😏 Den har sett ut på lite olika sätt men nu hittar jag ingen äldre bild än från 2010, och då är nog rosen Lykkefund relativt ny. 

2013 flyttade vi ut stengången och jag breddade då rabatten med kullersten. 
2014 bytte vi värmepump, och samtidigt tog vi bort gräset här längs med huset, och grusade upp istället. 

På ena sidan hade jag ett tag klematisen Summersnow, men den tog ju över totalt... och det blev så jobbigt med allt som skulle pillras bort från nätet varje år, så den grävde jag upp och gav bort! Bild från 2016

Nu finns här istället rosen Ghislaine de Feligonde, som fick ersätta klematisen, och den är fint sällskap till Lykkefund tycker jag! 

3 kommentarer:

  1. Så tacksam för alla dina inlägg.

    SvaraRadera
  2. Ja, så himla kul att se bilderna. Vad bra du har varit på att dokumentera utvecklingen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!