söndag 31 maj 2015

Tacksamhet

Tacksamhet är en skön känsla, en känsla som förminskar andra, inte lika angenäma känslor. Att fundera/reflektera över vad man har att vara tacksam för gör att man är här och nu- en slags mindfulness. 

Det finns så mycket att vara tacksam för, både hos sig själv och i sin omgivning. Om man fokuserar på att leta efter de goda egenskaperna hos en person så hittar man dem, lika gärna som man hittar de dåliga, om man väljer att leta efter dem. Och det man fokuserar på, får man mer av i sitt liv. För jag tror att om man försöker hitta egenskaper hos sig själv och andra, som man är tacksam för, så tror jag att de positiva egenskaperna och handlingarna växer och blir fler. Inte alltid det lättaste, men något att påminna sig själv om, då och då. 

 
Idag på Mors dag, är det extra lätt för mig att känna tacksamhet. Att jag själv fick växa upp med en mamma som fanns där hela tiden. Att jag själv fick bli mamma, efter ganska många år av barnlöshet. Det var - och är - stort för mig, kanske för att min egen mamma betytt så mycket för mig, hon var min förebild och jag ville också vara Mamma, vilket jag till slut alltså fick bli... 

5 kommentarer:

  1. Så fint du skriver om det viktiga i livet! Jag är också tacksam för så mycket och för att jag haft en mamma som gett mig mycket. Och framför allt är jag tacksam för mina fina underbara döttrar!

    Glad Mors dag till dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så många sanna vackra ord du skriver, håller med dig till 'punkt och prick'.
    Jag är oxå en stolt mor till fyra barn och åtta barnbarn och ett barnbarnsbarn !
    Grattis till dig Gunilla !
    Trevlig söndag/ Eva

    SvaraRadera
  3. Kloka och vackra tankar! Idag saknar jag min mamma extra mycket men är glad att jag fick bli mamma till mina fantastiska barn. Fick nyss en fin pionbukett med bud, mina älsklingar är i Stockholm båda två så jag blev så glad för blomman. Tacksamhet över att få vara mamma känner jag verkligen....
    Ha det gott!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  4. Så fint du skriver om tacksamhet ! Visst har vi mycket att vara tacksam över och vilken gåva det är att få bli mamma, vilket inte är någon självklarhet. Mina söner är den största glädjen i livet och nu även ett litet barnbarn.

    Tror precis som du att det vi väljer att fokusera på växer. Vilken kraft det ligger i våra tankar !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Åh vad fint du skriver. Tacksamhet är verkligen något man ska fundera över lite då och då. Man ska inte ta något för givet egentligen. Ha en fin kväll. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!