onsdag 8 maj 2019

Det är mycke (renoveringar) nu...

Vi har bott här i 19 år. Renoverat både en och två och till och med tre gånger i vissa rum. Och varit runt i princip alla rum. Men några rum och skrymslen har fått stå tillbaka. Men året 2019 är året då det slutligen skall åtgärdas, det som icke har hunnits med. 

Tvättstugan är ett sådant "skrymsle" som varit längst ner på prioriteringslistan. Nu hann jag (i vanlig ordning) inte ta några riktiga före-bilder (vadå, har ju bara haft 19 år på mig!😆)

Så här har de redan börjat röja, men en liten blick kan man väl få, hur "mina" domäner har sett ut. Notera detaljer som orange rör, grön dörr, rött golv och halvt målat dörrfoder. Chict! 
Ett par av väggarna var inklädda med träskivor, som här håller på att tas bort. 

Golvet, ja det har faktiskt varit rödflammigt stengolv.
efter
Ingen superhajpad tvättstuga, men med klinker och vitputsade väggar, och alla rör, dörrar och tak målade i vitt, samt en "ny" (återanvänd, har varit en bänkskiva i köket) liten bänksnutt över maskinerna blev det i alla fall fräscht!

Även vinden har isolerats om. Och det är ju inte mycket att fota precis, men så här såg det ut i trädgården när all gammal isolering hade skrapats ihop i säckar och slängts ut, i väntan på frakt till Återvinningen, tidigare i vår. Vet ni förresten att det kostar 1000 kr att lämna sånt här avfall vid Återvinningen? Hm, lite konstigt egentligen kan jag tycka, för ny isolering måste ju ändå vara mer miljövänligt? Bättre isolerat= mindre energi som går åt... Tja, det var bara en liten fundering. 
Och så kom det ny isolering, som sprutades med den här ormen.
 
Den här lilla gången/passagen/förrådet (gången mellan oss och stordotterns "avdelning") har jag nämnt en gång förut, och även den har fått sig en make-over. 
efter 
Det blev en bit golvmatta kvar från badrumsrenoveringen tidigare i våras och det passade ju bra att använda den här. Och så lite gipsväggar och färg på det så blev det ju "piffigt" här med! Nu känns det faktiskt som att vi "fått ut" de gamla ägarna, nu har vi nog ändrat om i princip varje centimeter i detta hus tror jag baske mig...😆 
före
Och när ändå golvkillarna var här fick de lägga in en ny matta även i lilla köket i stordotterns lilla lägenhet. Det syns inte på bilden, men mattan var "knölig".
efter 
Tja, nu vet ni lite vad vi har pysslat med i vår... Ja, nu har vi ju i och för sig tagit hjälp med en del,  som vinden och golvläggning till exempel, men det blir ju en del jobb ändå, som målning och städning, samt förberedelser inför att hantverkarna skall komma etc... (till exempel så la jag skyddspapp på golv och i den (i höstas) nymålade trappan för att skydda den när "vind-killarna" skulle gå upp och ner. Det var bara det att tejpen jag använde var för stark, så när jag drog av den så drog jag även bort färgen... så det var bara att måla om trappan igen...😒).

Men nu kanske man kan få luta sig tillbaka och göra ingenting ett tag... Skulle vara redigt skönt faktiskt...

2 kommentarer:

  1. Om att bo i gamla hus, ja det är ett pyssel hela tiden. Jag tycker ni har gjort väldigt fint och rejält. Kul att se före och efter bilder tycker jag. Man blir liksom peppad och inspirerad. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Men oj, vad ni har hunnit med! Härligt med en fräsch tvättstuga. Det tenderar att den blir sist åtgärdad... av någon anledning. Kanske för att "frun i huset" oftast har den i bruk och att inga gäster ser den? Det är säkert mycket roligare att tvätta nu också.

    Jag håller också på men i betydligt mindre skala. Det finns så många projekt om man har lusten.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!