onsdag 28 augusti 2019

20 år i min trädgård, del 3


Idag skall vi ägna oss åt baksidan, och se vad som har hänt på de här 20 åren. Det är ju här som den egentliga trädgården är tycker jag. Här är nästan helt insynsskyddat, ingen insyn från gatan, och knappt något från grannarna heller. Älskar den här delen av trädgården. Här en bild från 2011. 

Samma vy 2017, då det har blivit lummigare.

Bild från i år. Pilen har i princip tagit över trädgården...

Vi backar bandet till 2004. Pilens andra sommar, och den var ännu bara en liten pinne (och huset var väldigt fult...)

Men redan fyra år senare, 2008, började den se ut som ett träd!


2017 var den nästan svår att få med i bild.


2004 igen, bild från vårt sovrum. Granen stod där så "grann" mitt i trädgården, ja jag tyckte faktiskt om den då... Men vidare lummigt är det inte i trädgården, och det var därför jag planterade en pil, för den skulle vara snabbväxande och bli stor! 
Samma vy, 2012. Nu är granen borta. 
Och samma vy från i år. Hm, man ser just inte mer än en gigantisk pil... 
Man får gå ner på marken för att det skall vara charmigt med den där pilen...😏 Den har verkligen blivit som ett tak i trädgården. 

Åter till granen. Som fick ge vika 2008. Jag fattar inte att den fick vara kvar så länge, men jag hade väl annat att hålla på med kanske. 
Men 2008 fick jag alltså både tid och lust, och när granen var borta gav jag mig i kast med mitt största rabattprojekt, en rabatt som fick namnet Päronrabatten, efter sin form. Den var rätt jobbig att gräva ur, och massor av sten kom ju förstås upp ur jorden... 
Så här såg den ut när jag hade börjat att plantera den hösten.  
Och nästa säsong, 2009 började den fyllas ut rätt bra (kolla in lilla valnötsträdet längst bort) 
2013, välfyllt! 
Och valnötsträdet hade växt på sig! 
Nu går det inte att få med hela trädet i ett foto...(bild från 2018)
Annan vy med granen, 2008
Efter, rätt så mycket finare, om jag får säga det själv...😏

Ett annat träd, som vi också tagit bort är Rosenhagtornet. Ett träd som vi faktiskt planterat -någon gång i början av 2000 -  men som jag tröttnade på...  

2016 bestämde jag mig för att ta bort trädet. Det var väldans fint när det blommade, i två veckor... men resten av året var det väldigt trist! 

Före

Och efter, istället för Rosenhagtornet blev det en Rosenrabatt, 2017.


Med rosor, nävor, stäppsalvia och ett gräs.


Bild från i år.

En annan rabatt, bakom Rosenrabatten, såg ut så här från början, och jag kallade den Bred och lång. 2010 förlängde jag rabatten, och den blev då dubbelt så lång. Bild före, när vi ännu hade sandlåda.
....och efter.

Bild från i år. Numer är det inte lika många daggkåpor även om det finns några kvar. Desto fler pioner, alunrot, och flox.
Nytagen bild. Längst bort bredvid flaggstången ser ni valnötsträdet! 

Och pilen är ju som sagt gigantisk... Jag känner att jag tjatat mycket om detta träd genom åren. Men jag kan inte låta bli att fascineras över träd, och hur de kan bli så stora, från att ha varit små "pinnar" liksom.. Ja, man blir nästan lite stolt liksom, hahah, jag är fånig kanske men så är det med den saken...😏

4 kommentarer:

  1. Tänk om du inte haft din blogg... hur många bilder hade du då att följa trädgårdens tillblivelse och förändringar? Nog är det fantastiskt att se hur den utvecklats genom åren. Älskar pilen som omfamnar allt! Och där kan ni sitta i skuggan och njuta. Du har tagit väl hand om din trädgård. Men jag vet,den sköter sig inte själv!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Din trädgård är min målbild för min. Håller med dig om det där med träd. Det var faktiskt via ditt pilträd som jag fann din blogg på Google. Jag håller på att "lumma upp" vår trädgård från att bara ha haft ett fåtal träd på en ganska stor yta när vi köpte tomten. Så fin stenläggningen är runt om på er tomt också.

    SvaraRadera
  3. Så intressant att se förvandlingen och det måste man säga att den har förvandlats till något mycket bättre och finare.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Vad fint ni har dokumenterat er trädgård. Ja, träd får man nog hålla efter. Har just hjälpt en vän att Såga ner grenar på en Pil som stack i väg väldigt, vi började klippa lite försiktigt och slutade med stege och såg.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!