måndag 26 augusti 2019

20 år i min trädgård

Sommaren går mot sitt slut, och jag inser att det var den tjugonde sommaren i min trädgård. Jag kunde ingenting om trädgård när vi flyttade hit, och var inte ett dugg intresserad heller för den delen. Men hur det var så kom intresset efter några år, och det har hänt en hel del på dessa 20 år...
Så här såg det ut när vi köpte huset (mäklarbild. Man kan ju undra vad vi fastnade för...😆). 
Och så här ser det ut nu (nåja, i våras) Den tråkiga fasaden är visst ännu kvar, men annars är väl det mesta utbytt och ommålat. 

Nu har jag roat mig med att gå igenom gamla bilder, för att kolla vad som har hänt under de här åren i trädgården. Jag tog dock inte så många foton de första åren, men några finns det. Vi kan väl börja här på framsidan. 
Här fanns ett syrenträd med vacker lila färg. Tyvärr tog en storm det 2014, och sen var det här bara en tråkig gräsplätt i många år, som jag aldrig riktigt visste vad jag skulle göra med. 
Här bredvid trappan stod en gran när vi köpte huset (se bild 1) men här gjorde jag en rabatt efter några år.   

...sett från trappan. Vid staketet planterade jag tre stycken rosor 2010, samt ett prydnadskörsbär, men det minns jag inte året, tror det var några år innan det. 


Här fanns också en stor fontänpil vid andra sidan huset. Den blev tyvärr väldigt ful och risig så den gick jag till slut med på att ta bort... 

2012 grusade vi upp framsidan. 

Och det fick bli lite rabatter istället. 
Två av rosorna vid staketet står ännu kvar, och i år blommade de fantastiskt! 

Längst bort där pilen hade stått blev det en lite större rabatt.
Så här såg den ut året därpå, 2013 alltså. Det smala trädet i mitten är ett silverpäronträd. 

Som nu växt till sig riktigt bra! 


Här vid entrén har vi behållit plattorna, det blev visst aldrig vare sig tid eller lust att göra något åt dem. 



Men en liten dränering hösten 2018 gjorde att rabatten vid trappan försvann...

...och gräsplätten likaså, här fick det bli grus också.

Det var framsidan det, i nästa inlägg fortsätter min trädgårdsresa. 

5 kommentarer:

  1. Jätteroligt att se trädgården då och nu. Det är en av sakerna jag uppskattar med din blogg, att du lägger upp bilder där man kan se utvecklingen.

    SvaraRadera
  2. Så fint ni får de. Kul att de före och efterbilder. Älskar gruset ni lägger vad är det för grus? Håller själv på att gräva ut en stor bit utav trädgården och ska grusa, men fy vilken tid det tar när man ska gräva förhand. //lovisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har ingen aning om vad gruset heter... det är ingen märkvärdig sort i alla fall ;) Lycka till med grävningen!
      /Gunilla

      Radera
  3. Oj så mycket som har hänt! Vilket jobb ni har gjort, men snyggt blev det :)
    Silverpäronet är underbart och rabatten likaså. Du ger mig alltid så mycket inspiration, tusen tack! Är det ett körsbärsträd det där rosa vid ingången?
    Kan du rekommendera någon sort?
    Ha en fortsatt solig o glad vecka :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Roligt att kunna inspirera! Ja, det är ett prydnadskörsbär, sorten heter Kanzan men det finns många olika sorter!

      Kram Gunilla

      Radera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!