måndag 2 november 2009

Jag - en periodare

Ja, det är väl lika bra att erkänna det - jag är periodare. Som tur är handlar det inte om starkvaror - utom om mitt intresse för trädgård/inredning. 


Trädgårdsintresset sätter fart någon gång i januari - februari, när längtan efter att få börja påta i jorden gör sig påmind. Jag läser gamla trädgårdstidningar, trädgårdsböcker (hurra för bokrean i februari!), planerar och längtar igen. Sen kör ju säsongen i gång på riktigt och det är så roligt!

Bästa tiden är i maj, när allt börjar att gro, och man flyttar perenner, köper lite nytt och gläds över att det rör på sig ute i rabatten från dag till dag!
Juni är ju inte dum den heller, allt är så grönt och i slutet av juni kommer pionerna!


Mot slutet av säsongen, säg slutet av augusti redan, börjar jag snegla lite på hur jag har det inomhus. I takt med att det mörknar och blir höst tappar jag lusten för trädgård och vill bara piffa upp och förnya inne. Hela oktober har jag inte haft någon lust alls att vara ute i trädgården, istället har  jag lusläst en massa inredningstidningar, där Allt i hemmet är favorit. Sen blir det ju inte alltid handling av, men drömma kan man väl, och det är ju så kul att planera!

Nu i år har vi renoverat vardagsrummet, och nu är de sista piffen som gäller, läser som sagt var tidningar, men letar också på nätet efter inspiration. Det finns ju så många härliga stilar, svårt när man måste bestämma sig för en...=)

Tja, sen så håller jag väl på så här, lagom till efter jul, när julsakerna skall bort och "det vanliga" skall fram igen, då vill jag alltid ha nåt nytt någonstans i alla fall. Sen tar alltså trädgårdsintresset över igen och så där håller det på!

6 kommentarer:

  1. Jag är nog också en periodare :-)
    Fast i år har jag inte riktigt haft lust till inredning heller och visst är det svårt att välja en stil.........Dessutom har man ju grejor som man gärna vill ha kvar, så man blir lite låst av det....
    Men snart får man julpynta och sen i januari då drar det igång igen....Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Jag är nog också en periodare. Ja, va´mycket fint det visas i tidningar och bloggar. Man blir alldeles sjuk. Jag tycker det är så himla mysigt med shabby chic men tror inte jag skulle vilja ha det ändå. Lite grann kanske....Men man kan ju titta och drömma .....gamla saker är nåt iallfall jag tycker om. Typ, gamla köksgrejer att ha till prydnad. Älskar att gå på loppis. Kram Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Vilken fin årsberättelse.Jag har alltid haft lite ångest i november,december. Det är väl det där gamla att skall man göra något så skall det vara färdigt till jul.
    Men efter jul vill jag gärna planera.Anita

    SvaraRadera
  4. Fniss...jag får nog sälla mig till samma skara - periodare :)
    Nu just är det mycket inne-pyssel och inte en enda tanke på trädgård, möjligen ngt vackert på trappan.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  5. Precis så är jag också, bra beskrivet! Det händer i och för sig inte så mycket på inredning just nu, men lusten finns. ;)

    SvaraRadera
  6. Hi, hi! Vad jag kände igen mig! Vad bra att du belyste det o satte ett namn på det :-)

    Kul att du gillade vårt kök :-D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!